Vive Sant Marc!



Simpri di plui o crôt te continuitât dai fenomens storics.

O crôt che i rus a varan simpri un zar, che i spagnûi a varan simpri une incuisizion, che i catalans a saran simpri masse dividûts e indisponibii al dialic, prin di dut tra di lôr, che i furlans a saran simpri autonomiscj...

Ma vuê o vuei fevelâ dai Venits: la lôr storie e pues salacor insegnânus alc sul presint e sul futûr.

In particolâr o cjali doi fats storics che a àn vût efiet ancje su di nô.

1: Sant Marc nol è mai stât a Vignesie, ni di vîf ni di muart. La Glesie fondade di Sant Marc, sul incrosâsi des viis dal Mâr Adriatic cun chês des Alps e de Europe centriorientâl, e je la Glesie di Aquilee. Ma i Venezians a vevin bisugne di autojustificazion e di autoritât, ancje religjose, cussì a àn robât cuatri vues, disint che a jerin relicuiis, e soredut a àn robât il titul di Patriarcje (di Aquilee) a Grau, e po, cui secui, a àn fat ce che al coventave par scancelâ il Patriarcjât di Aquilee chel vêr, chel furlan, sedi a nivel politic che a nivel religjôs.

2: Tal 1420 Vignesie e à invadût la Patrie dal Friûl: no le à scancelade come istituzion, le à lassade esisti ancjemò, dome che i à metût parsore un lutignint, le à disvuedade di ogni funzion concrete, le à trasformade intune colonie. Il Friûl, che te Ete di Mieç al jere une des tieris plui evoludis e sioris de Europe, sot di Vignesie al è colât inte desolazion demografiche e economiche.

* * *

2018...: Il Venit saraial bon di aneti il Friûl – VJ e di doprâlu par deventâ finalmentri titulâr di une autonomie speciâl? Trasformaraial di gnûf la nestre tiere intune colonie desolade, o cheste volte lu scancelaraial di plante fûr? Fedriga sarial president de regjon, o lutignint venit sul Friûl?

* * *

Par sierâ, un sclariment: o pensi che il Venit, come dutis lis regjons talianis, al vedi dirit ae autonomie speciâl, ma chest nol justifiche la idee di une macroregjon fûr di ogni logjiche di rispiet de realtât. Il Venit, la regjon plui taliane dal Nord Italie (par lenghe, culture, mentalitât...), al varès podê espotic sul Friûl, la regjon mancul taliane di dutis (par lenghis, culture, mentalitât...).