Udin capitâl, a la furlane



Se si cognòs un talian e si domandii di dulà che al è, in gjenerâl al rispuint cul non di une citât: al dîs che al è di Milan, di Padue, di Rome, di Bari.., ancje se magari al è di un paîs dongje, o nancje masse dongje, de metropoli.
Il concet di identitât taliane al è, pal plui, centrât su la citât, che e slargje il so model su la “provincie”: la citât e concentre lis risorsis, i podês, e fâs propagande di se stesse, e sburte ducj a identificâsi in jê.
Se un furlan al va ator pe Italie e i domandin di dulà che al è, in gjenerâl al rispuint che al è furlan, ancje se al è di Udin: i talians che i àn fat la domande lu cjalin di strani e no capissin ben parcè che al rispuindi fasint riferiment no a une citât, ma a une regjon (robe che par altri a fasin une vore ancje sarts e sicilians...).
Il concet di identitât furlan nol è citadin, ma teritoriâl: se si cjale ben la storie, Udin nol à mai “udinesizât” il Friûl, nol à nancje mai cirût di fâlu.
La sô funzion di capitâl no je chê di slargjâ civiltât citadine, ma e je chê di dâ vôs, par vie de plui alte concentrazion demografiche e economiche, a dut un teritori.
In cheste prospetive si capissin miôr ancje ciertis dinamichis linguistichis, par fâ un pâr di esemplis:
  • la coinè furlane si fonde sul furlan centrâl, ma no dal sigûr su chel di Udin;
  • tai ultins agns, pal fat che in gjenerâl in Friûl si à dât plui dignitât ae lenghe furlane, Udin al à tornât a infurlanâsi.
Fintremai a nivel sportîf la scuadre di balon dal Udin e rapresente dut il Friûl: “fuarce Udin(ese) – fuarce Friûl” al è un sproc che si sint benon, intant che “forza Napoli - forza Campania” propit nol esist.

Se si capìs chest rapuart, si viôt che il rûl di Udin, capitâl a la furlane, al è plui democratic e ancje plui adatât a une societât caraterizade de distribuzion policentriche des ativitâts.
Dut al contrari lis promessis faraonichis che si viodin in tancj programs eletorâi a van daûr dal model de politiche taliane, e cemût che al è sucedût fin cumò, a son destinadis a jessi dome bufulis o a vê risultâts paradossâi e falimentârs.