Autonomisim “di diestre”: mâl e piês.



Agns indaûr o scrivevi ce che plui di cualchidun al veve pensât: l'obietîf dal autonomisim furlan al veve di jessi chel di cjapâ il puest dai partîts talians in Friûl e di ridusiju a no esisti o a restâ sierâts tun cjantonut.
In cheste prospetive a saressin coventâts no un partît autonomist, ma doi: un di çampe/centriçampe e un di diestre/centridiestre.
Par semplicitât lassaitmi che o scrivi çampe e diestre.
Cuintri di cheste teorie e restave la impostazion classiche dal autonomisim furlan: chê dal partît di racuelte.
Tes ultimis elezions si à vût une cumbinazion particolâr di autonomisim “di çampe” e “di racuelte”, dâts adun tal Pat pe Autonomie.
Si pues fevelâ di autonomisim di çampe dal “Pat pe Autonomie”, par vie che un dai ponts strategjics individuâts di Sergio Cecot al jere chel di inviâ “la sostituzion dal PD in Friûl” e parcè che in sostance ducj i autonomiscj di çampe a àn poiât a fuart il PAT.
Di chê altre bande si pues fevelâ di partît di racuelte par vie che ancje une grande part autonomiscj di centridiestre a àn poiât il PAT e si son canidâts tes sôs listis, ancje cun posizions di grant rilêf. La lôr convinzion e jere che in chest moment dome un partît di racuelte al pues rivâ a vê une rapresentance in Regjon e che lis divisions jenfri çampe e diestre a son une vore mancul impuartantis dal obietîf centrâl de autonomie.
Di chê altre bande e je restade fûr di cheste dinamiche une cierte part dal autonomisim di diestre: in particolâr il grup de Acuile dal Friûl e chel di Identitât e inovazion (IeI).
Rispiet ae capacitât di dialic e ae coesion che si son viodudis tal Pat, chel che o podìn definî come autonomisim di diestre al è restât presonîr di dinamichis une vore negativis:
  • division (mancjance di acuardi jenfri Acuile e IeI e altris)
  • setarisim su temis che a àn pôc o nuie a ce fâ cu la autonomie (percezions une vore conflituâls su imigrâts, minorance slovene, spirt religjôs, abort...)
  • ambizion personâl plui grande dal impegn autonomist.
Chestis dinamichis a àn puartât a risultâts falimentârs:
  • incapacitât operative di cjapâ sù lis firmis (imprese no di pôc)
  • impussibilitât di presentâsi e duncje rassegnazion a votâ o un partît di çampe/racuelte, il Pat, o partîts di diestre taliane, tant che la Leghe, cuntun alt potenziâl antiautonomist (pe sô sotanance a Milan/Rome/Vignesie)
  • candidature di singui esponents autonomiscj in partîts di diestre no autonomiscj.
Sot chest ultin pont la crisi inteletuâl che e je stade cu la pierdite di Marzi di Strassolt e à puartât a paradòs vergognôs e ridicui: Valeria Grillo si è candidade cun “Fratelli d'Italia”, partît nazionalist incompatibil cun cualsisei impostazion autonomiste e furlaniste, Gabriella Lodolo si è candidade cun “Autonomia Responsabile”, liste di Renzo Tondo, responsabil in grande part de situazion critiche de nestre Regjon, contrari ae tutele de lenghe furlane, dal dut sotan a Forza Italia. Chestis candidaturis a àn vût la benedizion di Raimont di Strassolt.
In struc, l'autonomisim di diestre che al è restât fûr dal Pat pe Autonomie, al à di fâ un esam di cussience e cjapâ at di un faliment che nol è casuâl, ma struturâl.
A coventaran un ricambi gjenerazionâl, personis buinis di mantignî la posizion autonomiste ancje a diestre e no prontis a vendile par ambizion personâl, e ancje une rielaborazion ideologjiche profonde, intune suaze coerente.