E jere une volte la Autonomie...



A jerin i mês e i agns dopo dal 1976.
De fin dai agns Sessante il Friûl al veve dât di ca e un pôcs di furlans a tornavin dal mont, e almancul la emigrazion no jere plui la sole strade di cjapâ. Ma ve che al jere rivât il taramot.
Cul taramot un pôcs di lôr a àn pensât che o saressin finîts par simpri, che dopo dal Invier 1976-77, passât magari a Lignan o a Grau, o saressin emigrâts ducj. Invezit la plui part dai furlans e à tirât fûr determinazion e ancje rabie.
I agns Setante a jerin agns dûr, dulà che tal confront politic, a jerin dentri ancje lis bombis e lis pistoletadis.
Pôcs le contin, ma tes tendopolis al jere un aiar prerivoluzionari, la DC e à cjapât pôre di pierdi dal dut il control. La pôre che i furlans i àn fat cjapâ ae DC e à fat la diference. Invezit di gjestî la ricostruzion come simpri in Italie (il stât al môf i siei miliarts di une sachete a chê altre, e intes sachetis dai siei amîs, e la int e reste tes barachis); la competence de ricostruzion i è lade ae Regjon Autonome, che in sostance le à zirade ai comuns: i doi protagoniscj de ricostruzion a son stâts la int e i sindics.
Ancjemò vuê la ricostruzion dal Friûl e reste un esempli, in sostance unic in Italie, di ricostruzion che e à funzionât, e il merit al è che si è rivât a imponi il sisteme de Autonomie.

Morâl de storie:
  • in situazions di grande gravitât, no je par nuie dite che a vedin di jessi i grancj a cjatâ lis soluzions, anzit, la Autonomie des piçulis comunitâts e fâs une vore miôr.
  • il Stât centrâl nol mole mai vulintîr il so podê: la politiche, plui che une dinamiche di leçs e normis, e je une relazions di fuarcis. Alore e je fondamentâl la presince di une fuarce che e rapresenti la comunitât, che i fasi pôre al Stât centrâl, che no i permeti di fâ simpri ce che al vûl.

La uniche fuarce in Friûl a podê rapresentânus e a podê difindi i nestris dirits, al è il Pat pe Autonomie.