Passât e futûr dal Friûl: finalmentri il nestri puest te Macroregjon!




Cul 1420 il Friûl, fale la Contee di Gurize e cualchi centri ca e là, al jere invadût di Vignesie e al finive di jessi un stât libar.

Cul 1500 e finive la dinastie dai Conts di Gurize e la Contee e passave ae Austrie, ma e à mantignût simpri une grande autonomie fin ae Prime Vuere Mondiâl.

Fin a Napoleon la Patrie dal Friûl, simpri sot Vignesie, e veve une sô autonomie formâl, e mantignive il so parlament, dome che e passave di jessi une des tieris plui sioris di Europe a jessi une colonie sotsvilupade.

Dopo di Napoleon, al è finît ancje il parlament de Patrie, e simpri sot Vignesie il teritori furlan al è deventât une Provincie, par un 50 agns sot de Austrie e po sot de Italie: come Provincie nol podeve fâ cuissà ce. La Italie e à puartât in Friûl miserie, emigrazion, dôs vueris mondiâls, vincj agns di ditature... (ma no stait a dîjal, parcè che e pense di vê puartât ca la civiltât e il progrès...).

Dopo de seconde vuere mondiâl l'autonomisim furlan al à profitât une buine volte de democrazie e al à cjapât forme politiche, par dâ vôs a ce che i furlans a àn volût simpri: jessi responsabii de lôr aministrazion, jessi un popul che al pues decidi de sô economie, de sô societât, de sô maniere di vivi, parcè che al è sigûr di savê decidi pal so ben, in pâs cun chei altris.

L'autonomisim al à fat lis sôs bataiis e cul timp a 'nd à vinçudis tantis: un pôc cun moviments e partîts autonomiscj declarâts, un pôc cun politics di altris partîts sensibii ai siei temis.

Tal 1947, tant par sclarî che si jere pardabon in democrazie, i talianons i metin une bombe devant di cjase a Tiziano Tessitori, sostignidôr dal autonomisim furlan dentri de DC.

Cun dut achel, e jere nassude la Regjon Autonome a Statût Speciâl Friûl – Vignesie Julie.

Une mieze vitorie dal autonomisim, mieze par dôs resons:

  • parcè che sì si otignive la autonomie ma si sospindeve subite fin che no fos tornade sot de Italie la “Venezia Giulia” (un teritori misteriôs che al tacave a pene fûr dai confins orientâi dal Stât Talian e al finive no si sa dulà, plui a Est-Sudest che si podeve...)
  • parcè che capitâl de Regjon e baricentri ideologjic di italianitât al sarès stât Triest, che al voleve jessi indipendent ma che invezit al è stât sledrosât di un pont di viste politic e demografic: un grum di triestins a son finîts in Australie e un grum di esui e talianons a son lâts a stâ a Triest.

E cussì si cjatìn vuê cuntune Regjon autonome che dal sigûr no je perfete, e che e à i siei problemis: un di chei grues e je la tindince a scancelâ il Friûl di bande dal aparât istituzionâl e comunicatîf uficiâl.

Cualsisei robe che e sucêt in Friûl no sucêt in Friûl, ma in Friuliveneziagiulia, po se e sucêt in cualchi puest particolâr, e sucêt tal Isontino, te Destra Tagliamento e v.i.

In struc, ancje se i abitants dal Friûl a son sul 80% de popolazion regjonâl, il Friûl al rive a fâsi sintî dome spudant balins.

Ma no stin a vê pinsîr: cun Fedriga e cun Zaia lis robis a podaressin cambiâ.

Il Friûl al larès intune macroregjon dal Nordest cun capitâl Vignesie e sotcapitâl Triest, li che i furlans a saran se al va ben un 15% de popolazion.

Li sì che o podarìn fâ sintî, finalmentri, la nestre vôs.


(Te foto la Bande dai Presidents)