Ce che e je la Spagne

(foto vilaweb.cat)

La Spagne e je un paîs li che trê zovins de Navare (bascs), par une barufe di bar cun altris doi di lôr, (che dome dopo al è vignût fûr che a jerin poliziots), a son in preson, ancjemò cence procès, di un an e mieç: la acuse e je di terorisim e il procediment al è stât jemplât di provis falsis. Par altri trê a son dentri, un pôcs di altris, pe stesse robe, a son libars... pal moment.
In Spagne, une femine che e à vût part in manifestazions cuintri de repression anticatalaniste, manifestazions che in France a saressin a nivel di lote sindicâl flape (int che e je ferme in strade o che e bruse cualchi gome vecje di camion par blocâ il trafic) e je stade arestade: ancje par jê la acuse e je di terorisim. E à vût fortune, le àn molade... pal moment.
La Spagne e je un paîs dulà che atentadôrs franchiscj che a metin bombis cuintri di politics catalaniscj te comunitât valenziane, no vegnin nancje incuisîts: il fat al ven archiviât come “vandalisim”.
La Spagne e je un paîs dulà che un neofassist al pues copâ a scurtissadis un zovin catalanist, al confesse, al ven condanât a 16 agns di preson, a 'nd fâs 4 e dopo al pues presentâsi a elezions, e magari ancje lu votin.
La Spagne e je un paîs dulà che responsabii politics e sociâi di un procediment pacjific, il referendum catalan (magari iregolâr e cence mani legâl), a son acusât di sedizion e ribelion, delits che a implichin la violence. La lôr colpe, daûr dal public ministeri, e je chê di vê causât la violence de polizie spagnole, che e à pestât ben e no mâl oms, feminis, vecjuts e vecjutis, che a jerin fers par votâ. Un pôcs di politics catalans a son in preson preventive, un pôcs, pe stesse acuse e cu la stesse responsabilitât, a son in spiete di procès ma libars, un pôcs a son in esili.
Ce che al lasse plui maraveâts de justizie spagnole e je la sô imprevidibilitât, la sô arbitrarietât, la sô ineficience: di fat no vûl fâ justizie, e vûl dome fâ intimidazion par cont dal guvier.
No je nissune justizie europeane che e ricognossi che i politics catalans a sedin responsabii di ribelion e sedizion; Amnisty International istituzions de ONU a ribatin che la Spagne e je colpevule di une rie di lesion di dirits fondamentâi che no finìs plui.

Ma in Spagne si va indevant cussì: il probleme vêr al è che al 90% dai spagnûi e al 50% dai catalans ur va ben. Il Guvier al pues doprâ cualsisei sisteme, lâ cuintri de costituzion e de leç, i judiçs a puedin vê la stesse ande di chei de Sante Incuisizion: ae plui part de int i baste che il sisteme, cun dute la sô coruzion, al ledi indevant, che si vedi il pagnut, un pôcs di bêçs dongje, e nissun pinsîrs.

O scrîf chestis robis parcè che vuê centenârs di miârs di personis a àn manifestât, ancjemò une volte in pâs, cuintri di chest scandul e parcè che al è il pericul che ancje in Friûl si rivi te stesse situazion: al baste che la int si instupidissi, si disinteressi, ur lassi fâ ce che a vuelin a chei cuatri parons lontans.
Invezit al covente juste il contrari: informâsi, pensâ, impegnâsi, pretindi. Tacant di ce che si à dongje, tacant de autonomie. Cul Pat pe Autonomie.