Cui difindaraial i tiei dirits e i tiei interès?




Provait a imagjinâ un Friûl cence rapresentance politiche: a nivel di Parlament e je za cussì.

I sistemis eletorâi a àn simpri impedît ai partîts autonomiscj di elei un deputât o un senatôr e une des clâfs di leture de debilece dai partîts autonomiscj e je ancje cheste.

La soluzion tradizionâl e jere chê di elei un parlamentâr furlanist, o almancul pardabon e prin di dut furlan, ancje se tesserât tai partîts talians. Te prime republiche alc si rivave a otignî: i partîts talians a jerin preocupâts di mantignî il consens.

Ma aromai i timps a son cambiâts i partîts talians a cirin dome di mantignî posizions privilegjadis, cence dâ nuie in cambi, nancje un guvier di sest. I parlamentârs a son soldaduts o pipinots: a àn dome di ubidî ai ordins plui alts e dimostrâ fedeltât sacrificant i lôr teritoris.

Lait a cjalâ i nons dai parlamentârs elets des nestris bandis tes ultimis elezions: si visaiso che a vedin mai fat nuie pal Friûl, pensaiso che a fasaran mai alc?

La soluzion pal moment e je chê di vê une buine rapresentance politiche in Consei Regjonâl, almancul par impedî che la nestre regjon e ledi a dissanganâsi butant ancjemò miliarts di euros a Rome o copantsi intune Macroregjon, dulà che o deventaressin une provincie cence nissune rapresentance.



La Leghe di Fedriga, e pense za ae macroregjon; e guviernarès cuntun centridiestre che al à butât a Rome 1,8 miliarts di euros che di dirit si vevin di spindi in Regjon.

Il PD di Bolzonello, vice de Serracchiani, al à distrut dal didentri il funzionament de Regjon e al à confemrât i regâi di Tondo a Rome.

Il M5S al propon candidâts sielzûts dal difûr che no cognossin il Friûl e che il Friûl nol cognòs, cence nissune credibilitât politiche e aministrative.

Il Pat pe Autonomie al presente un candidât president, Sergio Cecotti, che al veve za aministrât cence pecje la Regjon e il Comun di Udin, e come conseîrs personis che a àn esperience te aministrazion e te societât civîl, che a son la espression plui sane dal Friûl di vuê.

Cui difindaraial i tiei dirits e i tiei interès?