Autonomie: par vê une societât cussiente

La Autonomie e je un sisteme che al vûl che lis risorsis e lis competencis a sedin plui decentradis che si pues.
Al è clâr che dulà che al covente, al è miôr che i temis a sedin frontâts a di un nivel plui gjenerâl (par esempli politiche monetarie o militâr) e al è ancje clâr che lis regulis dal zûc a àn di jessi claris par ducj e rispietadis di ducj.
Un efiet dal decentrament di risorsis e competencis al è une vore impuartant, o disarès indispensabil tal mont di vuê: si responsabilize la classe politiche locâl e dute la comunitât, si le oblee a cjapâ cussience pardabon dai siei problemis e des sôs prioritâts.
Se si à lis risorsis e i mieçs aministratîfs par frontâ i problemis, no si pues passâ agns a vaî e a dâ la colpe a chei altris, al tocje movisi, cjatâ soluzions, jessi responsabii dai sucès e dai faliments.
Al è clâr ancje che cualsisei sisteme al pues jessi sledrosât e trasformât intune perversion:
  • il concet di autonomie speciâl de Regjon Sicilie al è cussì speciâl che no si pues clamâlu autonomie, ma assistenzialisim privilegjât e mafiôs;
  • il concet di autonomie “responsabile” di Renzo Tondo al jere chel di jessi dal dut sotans di Rome in prospetive di scancelâ il Friûl intune Macroregjon nordiste o nordestine;
  • il concet di autonomie di Debora Serracchiani al è stât chel di repilcâ a nivel locâl il centralisim renzian, par altri mandant simpri vagons di milions di euros furlans a Rome par interès partitic e personâl.
Insiemi cu la democrazie, ancje la autonomie, che e je une sô forme, e domande di stâ simpri in vuaite.