La
Autonomie e je un sisteme che al vûl che lis risorsis e lis
competencis a sedin plui decentradis che si pues.
Al è
clâr che dulà che al covente, al è miôr che i temis a sedin
frontâts a di un nivel plui gjenerâl (par esempli politiche
monetarie o militâr) e al è ancje clâr che lis regulis dal zûc a
àn di jessi claris par ducj e rispietadis di ducj.
Un
efiet dal decentrament di risorsis e competencis al è une vore
impuartant, o disarès indispensabil tal mont di vuê: si
responsabilize la classe politiche locâl e dute la comunitât, si le
oblee a cjapâ cussience pardabon dai siei problemis e des sôs
prioritâts.
Se
si à lis risorsis e i mieçs aministratîfs par frontâ i problemis,
no si pues passâ agns a vaî e a dâ la colpe a chei altris, al
tocje movisi, cjatâ soluzions, jessi responsabii dai sucès e dai
faliments.
Al è
clâr ancje che cualsisei sisteme al pues jessi sledrosât e
trasformât intune perversion:
il concet di autonomie speciâl de Regjon Sicilie al è cussì
speciâl che no si pues clamâlu autonomie, ma assistenzialisim
privilegjât e mafiôs;
il concet di autonomie “responsabile” di Renzo Tondo al jere
chel di jessi dal dut sotans di Rome in prospetive di scancelâ il
Friûl intune Macroregjon nordiste o nordestine;
il concet di autonomie di Debora Serracchiani al è stât chel di
repilcâ a nivel locâl il centralisim renzian, par altri mandant
simpri vagons di milions di euros furlans a Rome par interès
partitic e personâl.
Insiemi
cu la democrazie, ancje la autonomie, che e je une sô forme,
e domande di stâ simpri in vuaite.