γνῶθι σεαυτόν


Riflession (l'origjinâl al sarès par castilian) cuntun miedi colombian, pardabon une biele persone, che o ai cognossût îr in Catalogne:

“O feveli castilian, inglês, francês: no vuei invistî lis mês fuarcis e il gno timp par imparâ il catalan, tant cun ducj i catalans si pues doprâ benon il castilian... Isal alc di mâl?”
“E je vere, se tu dopris il castilian cui catalans e lôr lu doprin cun te, tu puedis capî cence nissun probleme ce che ti disin... Ma se tu imparis catalan, in plui di capî ce che ti disin, tu puedis capîju lôr”

Il stes discors al vâl par ducj i popui e dutis lis lenghis.
E nol vâl dome par chei che a vegnin di fûr e a vuelin integrâsi, ma ancje par chei che a nassin tun popul minorizât.
Imparâ il furlan, par nô, al vûl dî imparâ a cognossi e a interpretâ il Friûl e il mont, al vûl dî prin di dut imparâ a cognossisi noaltris.
No je une robe di pôc, al è il principi di ogni savê e di ogni azion, la fonde de filosofie ocidentâl e je la detule delfiche γνῶθι σεαυτόν: “cognossiti te”.

Par rivâ a permeti ai fruts di imparâ il furlan e chês altris lenghis dal Friûl, la competence su la istruzion e scuen jessi regjonâl: tai ultins vincj agns, cundut che la leç e tutele lis lenghis minoritariis, o vin viodût che se la competence i reste al Stât, al è impussibil di fâ jentrâ il furlan a scuele intune maniere che e zovi.

O lassi a ognidun un compit: une riflession suntune scuele che invezit di partî de fonde dal savê, judânus a cognossisi par ce che o sin, par 150 agns e à volût prin di dut impedînusal.