La dimension nazionâl de cuistion catalane



La propagande anticatalaniste e pant il so discors plui di dut su chescj ponts:
  1. la cuistion catalane si fonde su rivendicazion nazionalistichis/etnichis anacronistichis tun moment storic dulà che si à di unîsi e no di dividisi
  2. (version pal forest) i indipendentiscj a son egoiscj di diestre, che no vuelin condividi lis lôr risorsis cui spagnûi plui puars e che a metin in pericul la Europe, come chei altris moviments sovraniscj di diestre in Europe
  3. (version pe Spagne) i indipendentiscj a son radicâi di çampe, che a metin in pericul l'ordin costituzionâl

Ducj i tre chescj ponts a son fals: chei plui facii di dimostrâ a son il 2 e il 3, stant che si escludin un cun chel altri.
Il fat che l'indipendentisim catalan al sedi un sovranisim di diestre si dinee ancje dome cul fat che i siei nemîs plui estrems a son propit i sovraniscj di diestre spagnûi, vâl a dî i neofranchiscj di VOX (amîs de Lega di Salvini...)
Invezit il fat che l'indipendentisim al sedi un moviment radicâl di çampe al ven dineât dai risultâts eletorâi: tra i partîts che si declarin indipendentiscj chel maioritari al è di çampe moderade (Esquerra Repubilcana, 22,56% dai vôts tes ultimis elezions) il secont al è di centridiestre (Junts per Catalunya, 13,68%) e dome il tierç al è di çampe plene (CUP, 6,35%). Par altri al è di notâ che une buine fete dal eletorât catalanist al à facilitât di cambiâ orientament jenfri Esquerra Republicana e Junts per Catalunya, daûr di episodis o situazions contingjentis.
La realtât alore e je che il moviment catalanist/indipendentist al è trasversâl, di çampe a diestre e des fassis sociâls puaris fin a chês de grande imprenditorie: chest element al è une vore impuartant e al da une fuarce e un valôr straordenari a chest fenomen, ma cemût che si pues viodi, par esempli, te stampe taliane, al da une complessitât dificile di capî par cui che al è usât a pinsîrs e informazions semplificadis. Par altri se il mont informatîf talian in gjenar nol rive a capî e a interpretâ nancje la realtât taliane, no si pues pretindi che al sedi bon di capî lis situazions complessis di altris bandis dal mont...

Il fat che la cuistion catalane e sedi nazionaliste-etniche al è ancjemò plui complès, e ancjemò plui interessant, par vie che al oblee a tornâ a frontâ e a capî il concet di nazion.

Cualsisei che al vedi vivût in Catalogne o che le vedi ancje dome visitade cui voi vierts, al sa benon che il concet di “etnie” catalane nol esist: la catalanitât e je la partignince a un teritori e a une culture, l'amôr par une lenghe cence esclusion di chês altris. La catalanitât e je vierte a ducj chei che a vegnin a stâ in Catalogne, cence nissune discriminazion di “sanc”, “colôr”, “religjon”, e in fin dai fats nancje di lenghe. Al è clâr che la lenghe catalane e je un fatôr di coesion sociâl impuartant, ma tes protestis dai ultins agns a van ancje personis che il catalan, magari lu san come seconde lenghe, ma no lu doprin mai e a fevelin simpri par spagnûl.
Un altri element al è la mancjance totâl di conotazion razistichis: frasis o pinsîrs come “i spagnûi che a tornin a cjase lôr” a son alc di impussibil di imagjinâ in Catalogne. Tal moment stes che un imigrât, de Spagne o dal rest dal mont, al va a vivi in Catalogne, al devente part de comunitât teritoriâl catalane, cui stes dirits e cui stes dovês di chei altris e cence barieris identitariis: po al è libar di sielzi lui il so nivel di integrazion e identificazion.
Al è di notâ ancje che tes protestis dai ultins agns il fatôr linguistic e identitari a son presints a doi nivei:
  1. a son presints parcè che a son naturâi in cualsisei fenomen de societât catalane
  2. a puedin jessi sprocs di difese de lenghe catalane, ma dome in rispueste aes tantis menacis dai partîts nazionaliscj spagnûi di gjavâle de scuele e de uficialitât
Alore la lenghe e la identitât catalanis a son un ingredient dal fenomen, a son un fatôr di coesion sociâl a priori, ma no son par nuie il vêr pont di confront.
Il confront vêr e il nivel di concezion di nazion a son suntun altri plan, che al è chel di comunitât politiche. La nazion catalane e je la comunitât di personis che a vivin in Catalogne e che a vuelin jessi sogjet politic, titolârs di dirits e podês coletîfs, no dome a nivel individuâl e nancje dome a nivel di citadinance spagnole o europeane.
Dome une minorance dai catalans e je indipendentiste, ma almancul un 75% dai Catalans al à cussience che i catalans a formin une nazion distinte dentri dal stât spagnûl e che a àn il dirit di decidi dal lôr destin (autodeterminazion) e ancje dal rapuart politic e economic di vê dentri dal stât spagnûl (autonomie).
Alore la cuistion nazionâl catalane, tal so confront di vuê, no à nuie di anacronistic, no je une cuistion etniche o linguistiche o egoiste o sovraniste: e je la cuistion di une comunitât teritoriâl che e rivendiche il dirit di jessi sogjet politic autonom, rispiet a un podê centrâl dal stât che i dinee chest dirit, e che al à tindincis autoritariis a dineâ une vore di dirits democratics.
E je une cuistion pardabon atuâl: chê dai dirits politics individuâi e coletîfs e chê des fondis de democrazie.
Il fatôr che al da dongje lis protestis, sostignudis ancje di grande part no indipendentiste, al è la incapacitât politiche spagnole, la sô struture corote, la sô reazion autoritarie: lis protestis a son indreçadis cuintri dal sisteme feudâl spagnûl, no cuintri de identitât o de nazion spagnole.
La nazion Catalogne e da une prospetive di democrazie vere, di eficience che e permeti mancul coruzion e plui prosperitât.
In fin dai fats a son lis promessis di progrès e libertât che a dan dutis lis nazions ancjemò no istituzionalizadis (ancje chê furlane), e che cualchidune e manten ancje dopo istituzionalizade.
Fintremai i inteletuâi talians a varessin di rivâ a capî une dinamiche dal gjenar, se a pensassin a ce che al è sucedût tal risorziment talian: il fatôr nazionalistic talian si messedave, te plui part dai idealiscj dal risorziments, cui valôrs liberâi, di modernitât rispiet al assolutisim.
Po par disgracie la Italie unide si è formade sot de monarchie Savoie, cuntun sisteme ancjemò plui incentradôr e assolutist di chel asburgjic o di chei altris presints te Italie preunitarie...
L'auguri e je che ai catalans, se mai a varan la indipendence, ur ledi un pôc miôr che ai talians.