Catalogne: la percezion de memorie storiche e de identitât presinte


Tai prins agns dal 2000, cuant che o ai stât pe prime volte a Barcelone, une des robis che mi vevin interessât e jere la presince vive di fats storics, che tai agns a someavin scuasi lontans: in particolâr si fevelave dai fats de vuere civîl spagnole (finide a pene prime che e tacàs la seconde vuere mondiâl) cuntune vore di plui di partecipazion che no lis nestris storiis di partigjans, todescs, fassiscj e cosacs. Par nô chei fats, ancje vivûts in famee, a son une memorie impuartante, ma in Catalogne a son ancjemò une robe presinte, sedi a nivel di int, che a nivel di stampe e di politiche.

Baste viodi che ogni altre dì i gjornâi a fevelin de scuvierte di cualchi fuesse comune dai timps de vuere civîl, che i politics di vuê a fasin inmò riferiment ai presidents de Catalogne dai agns 30, e fintremai, a nivel spagnûl, il partît socialist si è impegnât intune bataie une vore dure par esumâ i rescj di Franco, gjavâju de tombe monumentâl dal Valle de los Caídos, par metiju intun cualsisei cimitieri, a sielte dai siei erêts. Cheste esumazion, che po si è trasformade intune cerimonie franchiste, deventant un altri episodi di autolesionisim dal partît socialist spagnûl, e je robe di cumò!

In Italie il fassisim al à pierdût la seconde vuere mondiâl, Mussolini al è stât justiziât, cundut de impunitât di tancj fats de vuere e di prime de vuere, al è stât un cambi di classe dirigjente, in pratiche ducj i partîts dal postfassisim a vevin partecipât in cualchi câs ae resistence.

In Spagne invezit Franco al è muart tal so jet, e al à fintremai decidût il so sucessôr, il re Juan Carlos (pari dal re Felipe di cumò); une buine fete di franchiscj “riformadôrs” a àn fondât il Partît Popolâr Spagnûl, che fin cumò si è alternât tal guvier di Spagne cui socialiscj: in struc pe Catalogne (e par dute la Spagne) il risultât de vitorie franchiste te vuere civîl nol è tune fase storiche passade e finide, ma al à i siei efiets inmò vuê.

In Catalogne il mont de informazion e de divulgazion storiche a son responsabii di une rielaborazionon une vore particolâr: la vuere civîl, te cussience coletive dai catalans di vuê, e je stade plui di dut une vuere de Catalogne liberâl, democratiche, socialiste, comuniste e anarchiche, cuintri de Spagne fassiste! No si ten cont che ancje in Catalogne a jerin partidants de ditature e che, par esempli, ancje a Madrid e je stade une lungje  e tragjiche resistence antifranchiste, cun tant di citât assediade.

La percezion rielaborade e “comedade” dal passât dispès e puarte a no viodi la complessitât politiche tal presint, o a sintîle dome in forme di tension o frustrazion: i catalans che, cun dutis lis resons, a rivendichin il lôr dirit di autodeterminazion (e altris dirits civîi fondamentâi) a sintin che la lôr cause e je cussì juste e inlidrisade te lôr storie e identitât, che a fasin une pression straordenarie sui partîts “indipendentiscj” e no tegnin cont di un detai impuartant: scuasi metât dai catalans a son invisibii tes placis, ma a van a votâ e a sielzin partîts spagnûi o filospagnûi...

Chest fenomen par gno cont al è une des resons de pierdite di control dai partîts su la societât: di fat no rivin a conciliâ doi nivei, chel dai eletôrs indipendentiscj, che a son simpri plui convints ma che no son avonde di numar, e chel de societât catalane, che e je di guviernâ e di "progjetâ" tal so complès.