Pedro Sanchez e il PSOE a cjapin a diestre, a pierdin il control e a finissin tal fossâl...


La storie politiche di Pedro Sanchez e je fate plui di pazience che di vitoriis.
La sô sielte plui famose, e di sucès, e je stade la mozion di sfiducie cuintri dal guvier di diestre di Mariano Rajoy, te Vierte dal 2018, cuant che il Partît Popolâr al jere aromai subissât dai scandui de coruzion.
Vinte la mozion di sfiducie al à cjapât il podê e al à puartât la Spagne a gnovis elezions, là che il PSOE al è vignût fûr prin partît, ma cun masse pôcs parlamentârs par podê guviernâ di bessôl.
Al jere dal sigûr un moment di sieltis impuartantis: fâ un guvier cu la çampe di Podemos, magari sostignût di partîts catalans e bascs che a vevin poiât la mozion di sfiducie a Rajoy? O fâ un guvier cui populiscj messedemierde (scusait la espression masse tecniche, ma e je la uniche precise) di Ciutadans, che a son aromai di diestre? O fâ un grant guvier di unitât nazionâl anticatalane insiemi cu la diestre spagnole (il Partît Popolâr a pene distronât e Ciutadans)?
Un partît progressist nol varès vût dubis: aleance cun Podemos, bascs e catalans, sbassament de acuse di stât (che al jere part in cause) ai presonîrs politics catalans di ribelion/sedizion a disubidience (che e jere ancje vere e che ju varès condanâts a multis e inabilitazion des incarghis publchis), tratative cu la Catalogne, cun concession di une autonomie plui grande rispiet a chê di cumò.
Une sielte dificile di justificâ cui eletôrs spagnûi, aromai incjocâts di agns di campagne disinformative anticatalane, ma une sielte juste e soredut conveniente par ducj: pe Spagne, pe Catalogne, pal PSOE.
I partîts di diestre a varessin sberlât “traditôr” cun dute la vôs che a vevin: ma parcè un partît progressist varessial di vê pôre des acusis zigadis dai fassiscj? I eletôrs di diestre in ogni câs no votaran PSOE...
Par altri ancje la concession di plui autonomie ae Catalogne e sarès stade une conveniente “caritât pelose”: e je vere che cence i bêçs de Catalogne, la Spagne e siere buteghe, ma i vûl timp. Intant l'indipendentisim che al jere za in crisi, si sarès disglonfât, dividût e disarticolât: i socialiscj a saressin stât la part “umane” de Spagne, il partît socialist catalan, che al è gregari assolût dal partît spagnûl, al varès cjapât un grum di vôts cul merit di puartâ un risultât concret, la Catalogne e varès vût un guvier di çampe socialiscj+catalaniscj di çampe, che i varès tornât al PSOE il favôr, cun bielis clientelis. Di là des concessions di principi i socialiscj a varessin concedût avonde pôc e a varessin vuadagnât il control di une regjon impuartantone.
Man il fat al è che il PSOE di Pedro Sanchez nol è plui un partît progressist, al à zirât a diestre, si è metût a cori daûr dal PPE e di Ciutadans intal nazionalisim spagnûl, al è coresponsabil di une condane vergognose destinade a jessi scancelade de justizie europeane, al è responsabil di cheste ultime repression violente de polizie, che e je un faliment storic che aromai al varà efiets internazionâi.
E cussì, zirant a diestre, al à cjapât un brut sens unic e al è finît tal fossâl: par vie dal grant mâl de politiche spagnole, la incapacitât di dialic, Sanchez nol à podût formâ un guvier cun nissun e ai 10 di Novembar la Spagne e tornarà a votâ, pe cuarte volte in 4 agns.
I eletôrs spagnoliscj no lu votaran vulintîr parcè che al è “masse tenar” cui catalans (lôr a domandin la imposizion de leç marziâl in Catalogne), chei di çampe i daran la colpe di no jessi bon di fâ un guvier nancje se al vinç, i democratics no lu votaran pal scandul de repression in Catalogne, e i Catalans in bloc (1/6 dai citadins spagnûi) no lu votaran plui, cualsisei posizion che a vedin, par vie che invezit di risolvi la lôr cuistion, al à butât sâl su lis feridis...
Un biel spieli par ducj i partîts progressiscj che a zirin a diestre: a finissin tal fossâl.