La maniere spagnole di interpretâ l'autoritarisim



Par capî ce che al sucêt in Catalogne, si scuen capî la Spagne: no je une robe tant facile par vie che lis contradizions jenfri moderni e antîc, viert e sierât, zentîl e ruspi si messedin inte Spagne e tai spagnûi (e ancje in Catalogne e tai catalans) in manieris une vore diviersis di ce che un citadin european al è usât a viodi in cualsisei bande de Europe.
Un esempli al pues jessi chel de interpretazion spagnole dal autoritarisim, partint de prime metât dal secul XX.
In paîs come Italie e Gjermanie il nazisim e il fassisim a vevin alc di moderni, di rivoluzionari: semplificant une vore, a jerin la version strassomeade dal socialisim, sielzude e sostignude dai “parons” par metisi al sigûr rispiet al comunisim rivoluzionari, che al jere rivât a eliminâ e a cjapâ il puest dai “parons” in Russie. Il sisteme fassist e chel nazist (e ancje chel comunist) si fondavin sul control capilâr de societât: su la sô costruzion fin tai detais plui piçui, tune rêt une vore strete (ancje se no simpri eficiente) di spiis e di repression. A jerin sistemis dulà che cui che al pensave in maniere divierse al jere pericolôs, al veve di jessi isolât, eliminât, si veve di evitâ che si gjeneràs. Al jere un sfuarç straordenari, cussì grant che al veve bisugne ancje di energjiis profondis, di mût che il sisteme stes al deventave une gnove religjon.
In chest sens, e in altris, il Franchisim nol è mai rivât a jessi pardabon fassist e pardabon totalitari: masse fadie. Il Franchisim al jere in sostance la continuitât dal feudalisim spagnûl, sostignût e sostignidôr des struturis clericâls, cence i elements di novitât e di capilaritât tipics dai totalitarisims.
In Spagne si podeve pensâ pressepôc ce che si voleve, si podeve fintremai dîlu, dentri di cierts limits, tant nol cambiave nuie. Ce che no si podeve fâ al jere lâ a tocjâ pardabon i interès dai parons, chel no.
Ma il sisteme nol jere capilâr e intensîf; al jere invezit propit come la agriculture feudâl, estensive, pôc impegnative, mieze pustote. Il podê dal feudatari si viodeve tal so paternalisim, tune violence asistematiche e arbitrarie, te inutilitât e incapacitât stessis dai parons: dome un podê straordenari al pues mantignî ad alt parons cussì bogns di nuie.
Cheste interpretazion spagnole dal autoritarisim e jere une vore prime di Franco, vecje di secui, e e je restade ancje dopo Franco: e je ancje vuê, e no dome tai siei erêts di diestre.
La fonde dal autoritarisim spagnûl, vâl a dî la difese di posizion dai “parons” cuintri di cualsisei riforme, e je ancje la fonde dal Partît Socialist Spagnûl (PSOE), che al dopre la repression tipiche spagnole, in belance tra il crudêl e l'imbranât, cuintri des rivendicazions catalanis, che a àn une colpe grande: chê di lâ a tocjâ i interès dai parons, di riscjâ di fâ mancjâ i bêçs des tassis catalanis al sisteme di coruzion e clientele dai partîts e dai grups economics spagnûi.

Di là de violence de polizie, cualchi esempli de repression imbranade:
  • lis autoritâts spagnolis  a àn imponût a radio e television publiche catalane di no doprâ i tiermins “presonîrs politics” o “esili”: come risultât chês radios e televisions a mandin par ogni notiziari un avîs regjistrât dulà che a disin che ur àn proibît di dî “presonîrs politics” e “esili” (disint a clâr chescj tiermins tal avîs!) e che lôr no son dacuardi e che le calcolin censure...
  • la justizie spagnole e à blocât il sît www.tsunamidemocratic.cat (sît di organizazion di proteste NO VIOLENTE) cu la acuse di terorisim!!! Il bloc al funzione dome in Spagne, alore salacor dal Friûl si pues viodilu, e viodi trop che al è terorist. Ma tant tsunami democratic al funzione plui cui telefonins, cu la app telegram, che no cu la rêt web...

  • cjapât de paranoie o de bisugne di mostrâ che al fâs alc, il Guvier Spagnûl al à mandât fûr un decret li che si autorize di bessôl a controlâ internet e sierâ cualsisei web o servidôr cence bisugne dal ordin judiziâl (nancje di un judiç spagnûl!)
  • Pedro Sanchez, president dal guvier, in campagne eletorâl si è a pene svantât di controlâ i judiçs par otignî la estradizion in Spagne dai politics catalans scjampâts tal forest (in particolâr Puigdemont in Belgjiche): i judiçs subite si son sustâts, par vie che se al dîs cussì, in Belgjiche a savaran che no je division di podês e duncje a calcolaran Puigdemont un perseguitât politic e magari no daran la estradizion!!!