Dirit di informazion



Un dai dirits fondamentâi tai stâts civilizâts, al è il dirit ae informazion.

Daûr di chest postulât o podìn judicâ a ce nivel di civilizazion che si cjatisi in Spagne, tal câs de crisi catalane.

Tai scuintris dai dîs passâts al è stât l'impegn di tancj gjornaliscj, massime catalans e spagnûi, ma ancje internazionâi: par fâsi cognossi e no jessi atacâts son metûts un gjilè speciâl colôr naranç e un polset dal stes colôr cu la lôr increditazion. Par prudence, dopo un pôc, a àn tacât a metisi ancje casc e ocjâi di protezion... no si sa mai.

Cussì i gjornaliscj a jerin une vore facii di individuâ e cun di plui, un pôc par dâsi sigurece, un pôc parcè che si cjatavin in cunvigne su cuâi che a jerin i ponts di osservazion miôr, si devin dongje in piçui trops colôr naranç.

Te setemane passade a son stadis fintremai 65 agressions a gjornaliscj: si podarès pensâ che i catalans, rabiâts dopo agns di campagnis di disinformazion cuintri de Catalogne, a vedin atacât i gjornaliscj dai mieçs di comunicazion dal rest de Spagne... ma cheste e je la spiegazion dome di 5 câs.

In 2 câs a son stâts i manifestants di ultradiestre, sostignidôrs de unitât di Spagne, a atacâ i gjornaliscj: “dome” 2 câs a son pôcs su 65, ma calcolant che i “fassiscj” si son viodûts dome une volete e che a jerin cuatri gjats (200 di lôr) rispiet aes desenis o centenârs di miârs di catalaniscj, a mostrin dal sigûr un alt nivel di agressivitât (che di fat po si è sbrocade ancje su fantats antifassiscj).

Ma il dât che al lasse plui impressionâts al è che di 65 agressions a gjornaliscj, 47, vâl a dî plui dal 70%, a son stadis fatis de polizie! E i poliziots, no àn fat diferencis, a àn pestât i gjornaliscj di dutis lis testadis.

Te prime dì, te ocupazion dal aeropuart, al jere za stât un brut episodi: i poliziots a vevin bersaiât di proietii di gome (che in chescj dîs a àn svuarbât di un voli cuatri di lôr) smicjant dret un grup di gjornaliscj, ducj insiemi e impussibii di sconfondi cui manifestants.

Po, vinars stât, te gnot plui “vivarose”, a son rivâts fintremai a arestâ cun violence un fotograf di “El País”, un cuotidian spagnûl e spagnolist!!! La sô colpe e je di vê protestât par vie che i vevin impedît di fotografâ un arest: un poliziot spagnûl al à pierdût la pazience, al à dite ai siei coleghis che il fotograf al jere violent e i son saltâts intor in trop, lu àn malmenât e strissinât vie che al zigave dal mâl che i fasevin, sot dai voi dai siei coleghis...

E cussì vuê la Spagne, “une des plui consolidadis democraziis dal mont” (peraulis dal so ministri dal forest) si cjape un riclam uficiâl de OSCE, la Organizazion pe Sigurece e Cooperazion in Europe, par vie che no garantìs la sigurece dai gjornaliscj: al sarès plui coret dî che la polizie spagnole si impegne propit par menaçâle, la lôr sigurece.

Tal mieç di dute la crisi catalane, un piçul tribût al va ancje ai gjornaliscj, che vuê a àn manifestât in Plaça Catalunya par che si rispieti il lôr dirit di lavorâ e informâ (o ancje disinformâ) cence jessi pestâts (tal 72% dai câs, dai poliziots).