Contradizions catalanis


Societât mobile - Istituzions imobilis
Lis manifestazions dai ultins dîs a mostrin une capacitât evolutive une vore svelte de societât catalane, o almancul di chê part che e va in strade a sostignî lis sôs ideis. Dopo agns di manifestazions pacifichis, in pôcs dîs si à vût une evoluzion une vore minoritarie, ma ancje une vore ative e incisive, in azions violentis, e po tal zîr di pôcs dîs un adatament dai no violents che a son tornâts protagoniscj in maniere straordenarie: cordons di manifestants no violents, a pericul di vê dams fisics no di pôc, si son metûts tal mieç jenfri polizie e manifestants agressîfs, cirint di tignîju indaûr e di isolâju.
A chest pont fintremai la polizie e à inzornât la sô tatiche, che tai prins dîs e jere stade falimentâr/criminâl: jenfri sabide e domenie la violence, invezit di cressi, e je calade (no si sa par trop).
Di chê altre bande lis istituzions no mostrin chê stesse capacitât di adatament: a Madrid si refudin di fevelâ cu lis istituzions catalanis, che par lôr cont a son a slas, cun responsabii che a disin ognidun ce che i conven e che no rivin a fâ propit nuie di bon.
Salacor la situazion e cambiarà dopo des elezions spagnolis dai 10 di Novembar, prime la campagne eletorâl e je plui impuartante pai politics: nol covente dî altri par capî il lôr nivel.

Catalans di centridiestre: libertaris a Madrid (e nancje simpri), repressîfs a Barcelone
Une buine metât dal moviment catalanist al è di centridiestre e cundut che cumò al è vitime dal sisteme repressîf spagnûl, in part a 'nd è ancje responsabil. Par agns i conservadôrs catalans a àn sostignût ben dispès i guviers dal Partît Popolâr spagnûl a Madrid, e in particolâr a àn votât a pro di chê che in Spagne a clamin “Ley Mordaza” (leç bavai) dal 2015, che e limite in maniere antidemocratiche, tra chês altris robis, i dirits di riunion e manifestazions.
Cun di plui i conservadôrs catalans a son stâts contents di doprâ ducj i imprescj repressîfs esagjerâts e arbitraris, ancje cuintri di personis acusadis a câs, cuant che a son stâts contestâts cun fuarce pes leçs sui prestits des bancjis o tes dinamichis di escomi des fameis che no pain il fit.
Par altri al è di visâsi il guvier regjonâl catalan, tignût sù di partîts indipendentiscj, al è responsabil diret de polizie regjonâl catalane, che te setemane passade e je stade responsabile di azions brutâls tant che la polizie spagnole e che, almancul in teorie, e dirêç lis operazions.
Une schizofrenie pardabon grande jenfri ce che si dîs e ce che si fâs cuant che si è tai puescj di podê e cuant che si è tai puescj di critiche al podê.

I catalans che a manifestin e i catalans che a votin
La ultime manifestazion catalaniste, imbastide in pôcs dîs, e à dât dongje plui di mieç milion di personis: lis manifestazions organizadis un an par chel altri, come chê de fieste nazionâl dai 11 di Setembar, a son rivadis a dâ dongje fintremai doi milions di lôr. A son numars che a fasin impression.
Ma di là de impression al è di calcolâ che i citadins catalans a son passe 7 milions e che ancje chei che no si viodin in place a àn un grant pês politic. Tes ultimis elezions regjonâls, dopo de agression indegne de polizie spagnole tal referendum dal 1 di Otubar, i partîts catalaniscj, dividûts scuasi a pâr jenfri catalaniscj progressiscj e catalaniscj conservadôrs, a son rivâts a vê une maiorance une vore scjarse tal parlament regjonâl e il prin partît in assolût, ancje se di pôc e obleât a stâ in oposizion, al è un impresentabil partît populist anticatalan.
Alore il fat che si viodin in strade milions di catalans antiautoritaris e indipendentiscj, nol à di imbroiâ: a son altris milions di catalans che a stan avonde comuts tal stât spagnûl, cun dutis lis sôs vergognis, di votâ partîts spagnoliscj.

Par sperâ ben...
Lis prospetivis pe Catalogne a son ancjemò disordenadis: i partîts catalaniscj a àn pierdût la muse, e l'istès al vâl par chei anticatalaniscj o ecuilibriscj.

Un element positîf, e o disarès plui impuartant di ogni contradizion, al è che in ogni câs i trê cuarts dai catalans, indipendentiscj o no, a son dacuardi che si vedi di fâ un referendum su la indipendence par decidi l'avignî dal paîs, daûr dal dirit di autodeterminazion.

Un altri element pesant al varès di rivâ de demografie: lis gjenerazion plui vecjis a son, in cierts setôrs sociâi, chês plui leadis ae Spagne e chês plui usadis aes sôs anomaliis: par esempli i zovins a àn aderît pal 90% al siopar gjenerâl di vinars stât.
In cualchi an e sarà une sostituzion gjenerazionâl tal eletorât che e favorirà dal sigûr la rivendicazion dai dirits e forsit la indipendence: al coventarà che i zovins, in plui che in place, a ledin ancje a votâ e che a cjatin, o a metin sùr lô, cualchi partît bon di rapresentâju.