Planificazion debile e mont privât - III



Informazion Furlane / Radio Onde Furlane: presinte di plui di 30 agns in Friûl (duncje prime di cualsisei leç di tutele) e je stade e e je un motôr straordenari e un vivâr di esperiencis in cjamp musicâl, artistic, culturâl, tecnologjic e v.i. E je stade pioniere tal ûs dal furlan in Internet, e à realizât il Coretôr Ortografic Furlan, dimostrant la sô grande competence e capacitât di produzion e, in contemporanie, la incompetence e incapacitât di produzion dal mont academic che si veve metût in competizion cun chest progjet. Cence di jê no si varès podût realizâ grancj events tant che il festival Liet International. Radio Onde Furlane e trasmet al 70% in lenghe furlane e e da vôs a un Friûl libar e diferent. Cun dut achel e à vût simpri plui tais tai finanziaments, ritarts burocratics le metin in dificoltât, e je rivade a vê di ricori a casse integrazion e licenziaments. Intune interviste resinte il diretôr de “radio libare dai furlans” al à dât une clâf di leture une vore clare dal tratament che a àn di bande des istituzions che a varessin di curâ la politiche linguistiche pe lenghe furlane: “O din fastidi”.


Serling soc. coop.: cooperative di servizis linguistics, e je stade fondamentâl par rivâ insom cui lavôrs dal Grant Dizionari Bilengâl Talian-Furlan; e à disvilupât e fat cressi il Coretôr Ortografic di Informazion Furlane (tra lis dôs realtâts a son simpri stâts rapuarts di colaborazion), e à publicât il prin grues dizionari talian-furlan/furlan-talian in grafie uficiâl, il DOF (ancje chest in coedizion  cun Informazion Furlane), un manuâl di grafie e altris libris; e à tignût cors di furlan di plui nivei; e à ancje realizât il tradutôr automatic a trasferiment talian-furlan Jude, cence nissun finanziament public. Cun chestis oparis si pues dî che la Serling e à vût une impuartance essenziâl intal consolidâ lis grandis concuistis de grafie uficiâl e de lenghe standard. Cun dut achel la sô propueste di furnî il tradutôr automatic ae Regjon, ma in benefici di ducj i ents publics, e je colade tal nuie: funzionaris, assessôr e informatics si son complimentâts pal program, ma dopo trê agns no àn dât nissune rispueste. Trop che la Serling e sedi calcolade a nivel public al è testemoneât dal fat che, cuant che tal Fevrâr dal 2011 a son stâts celebrâts i “Stâts gjenerâi de lenghe furlane” no je nancje stade invidade: viodût che no veve mai domandât finanziaments, pe Regjon al jere come se no fos.



Lis televisions privadis: za cul OLF, e dopo cu la ARLEF, lis televisions privadis a àn gjoldût di finanziaments pe trasmission di programs par furlan. Di là des intenzions dal ent public, che a son dal sigûr di preseâ, la esperience (compagn che cu la RAI) e je stade falimentâr. No tant parcè che dispès i programs finanziâts a varessin vût di jessi di cualitât plui alte, ma parcè che il finanziament al à inviât une dinamiche assistenzialiste: a pet de evidence che fâ trasmissions par furlan ur convignive aes televisions privadis, stant che l’indiç di scolte al cresseve, i aministradôrs, par vuarbetât imprenditoriâl o par prejudizi cuintri dal furlan, a àn simpri sospindût lis trasmissions a pene che al finive il finanziament, ricatant in cheste maniere l’OLF o la ARLEF stes: se no tu mi pais, jo no fâs nuie par furlan!

Udinese Calcio: un câs de stesse sorte di chel des televisions al è sucedût cu la societât di balon dal Udin. Par agns la ARLEF si è impegnade a prestâ il lavôr di siei dipendents par voltâ par furlan i contignûts dal sît: une iniziative dal sigûr interessante, soredut calcolant la cressite di atenzion pe identitât furlane che e je stade tal public dal Udin tai ultins agns (merit particolâr di un grup di apassionâts che al à inviât un “infurlanament” progressîf dal public dal stadi). Di chê altre bande la societât dal Udinese Calcio e à dimostrât di no volê invistî nancje un centesim dal so belanç milionari pe lenghe furlane: a pene che la ARLEF no à podût garantî il servizi di traduzion (che par altri nol jentre nancje tes sôs finalitâts statutariis...) il sît par furlan al è restât pustot.