Spagne: (scuasi) dut come prime...


Lis elezions spagnolis a presentin cualchi mudament che al pues someà scjassôs, ma che in realtât nol cambie nuie: la “çampe” e la “diestre” spagnole a restin come dôs taulis dividudis, li che chei che a mangjin (i partîts) a restin simpri su la stesse taule e si gjavin la robe dal plat cun chei che a àn dongje, ma no rivin a cjapâ ce che al è ta chê altre taule. I numars dai macroecuilibris politics a restin scuasi compagns: se i numars a restin compagns, ce che al varès di cambiâ e varès di jessi la disponibilitât al dialic...

In detai

PSOE (socialiscj): al piert pôc, al passe di 123 a 120 deputâts, al reste prin partît in Spagne ma Pedro Sanchez, responsabil dal faliment des tratativis di guvier e di chestis ultimis elezions, si slontane de pussibilitât di guviernâ.

PPE (popolârs, in realtât no di centri ma di diestre): dopo de disfate des elezions di Avrîl si ripie, passant di 66 a 88 deputâts, in part al è un recupar fisiologjic, in part il risultât di fuarcis conservadoris che si son motis pa evitâ che il partît al sparìs.

VOX (diestre neofranchiste): al passe di 20 a 52. Al somee che al stravinci, ma cence efiets concrets: in struc, une grande part dai vôts di diestre che prime a levin a Ciutadans, cumò a son lâts a VOX. Chest risultât al è stât pilotât des fuarcis conservadoris spagnolis, cuntune campagne di stampe che e à favorît i neofranchiscj, dome par ripristinâ ecuilibris plui favorevui al PPE.

UP (unidas podemos, çampe): al passe di 42 a 35 deputâts. Al paie il fat di vê mantignût la posizion moderade su la crisi de Catalogne, che in sostance al è stât il sôl argoment de campagne eletorâl. Cundut di cheste pierdite al manten e forsit al cres la sô fuarce, determinante se il PSOE (salacor cence Pedro Sanchez) si decidarà a fâ un guvier progressist.

CIUTADANS (liberâi populiscj): a passin di 57 a 10 deputâts. E je la disfate plui grande di chestis elezions. Ciutadans, che al veve la funzion storiche di meti in crisi i partîts catalaniscj, al veve falît in Catalogne, ma al cresseve in Spagne rivant contindi il primât de diestre al PPE: lis fuarcis conservadoris a àn regjît neutralizant chest pericul, a favôr dal PPE e, pal moment, di une diestre ancjemò plui radicâl, chê di VOX.

INDIPENDENTISCJ catalans: jenfri ERC (çampe republicane, 13) JxCat (catalaniscj di centridiestre, 8) e CUP (çampe catalaniste plui radicâl, 2) a cressin e a rivin a 23 deputâts: al reste di viodi se a rivaran a fâ une cierte pression o se a Madrid a cjataran, come fin cumò, un mûr che nol permet nancje il dialic. Al reste di notâ che i partîts che si declarin indipendentiscj in Catalogne a son passâts di une sume pôc sot dal 40% al 42%. Une cifre in sostance stabile, une vore impuartante, ma ancje une vore lontane di ce che al coventarès par une prospetive concrete di indipendence.