In Catalogne la sole soluzion (im)pussibile e je la autonomie



Tai agns dopo de fin de ditature franchiste jenfri Catalogne e Spagne al jere une sorte di ecuilibri positîf: i partîts autonomiscj, in particolâr di centridiestre, a tignivin in man la regjon e i garantivin une posizion di benstâ une vore plui alt de medie spagnole.

Di chê altre bande la Spagne e veve un vuadagn, parcè che si cjapave une biele fete dai contribûts dai catalans.

Ma di là de convenience al jere un sisteme politic che al corispuindeve al volê popolâr: si pues dî che intune maniere o intune altre, ducj i catalans a jerin autonomiscj, cualchidun al jere ancje indipendentist, ma par intant la autonomie i leve ben.

Chest ecuilibri positîf si è rot cu lis crisis economichis e politichis di chest mileni: si è passâts a sisteme un dulà che al somee che nol sedi avonde puest par ducj e alore invezit di tratâ cul aversari, si cîr di eliminâlu. In particolâr, i partîts spagnûi (in crisi par coruzion e ineficience) a àn viodût che i partîts catalaniscj (in crisi par incapacitât di cjatâ soluzions ai problemis sociâi de Catalogne) a jerin vulnerabii e a àn cirût di eliminâju une volte par dutis, par cjapâ il lôr puest tal guvier de regjon plui produtive de Spagne.

Za cheste dinamiche e baste par capî che la politiche spagnole no je tant democratiche, par vie che in democrazie vere a valin la tratative e il confront, l'obietîf di eliminazion dal aversari nol è previodût.

I partîts autonomiscj catalans, cjatant sierade cualsisei puarte ae tratative e restant cun ancjemò mancul mieçs par frontâ lis dibisugnis de regjon, a àn reagjît domandant 100 par vê 10: invezit di domandâ plui autonomie par no vê nuie, a àn tacât a fevelâ di indipendence sperant di vê plui autonomie.

Ma ancje cheste dinamiche ur è scjampade di man a ducj e si è polarizade: il confront politic si è zuiât, a nivel spagnûl, su cui che al jere plui anticatalan (une gare vergognose, che e finìs pate), a nivel catalan e je stade la rivalitât su cui che al jere un indipendentist plui vêr di chei altris.

La agression anticatalane puartade indevant dai partîts spagnûi e je stade un at criminâl, ma i catalaniscj a àn fat une rie biele lungje di erôrs, consolâts dome dal fat che i erôrs de Spagne a jerin plui grues. Cumò i efiets plui bruts, a nivel sociâl e politic a son doi:

  • te polarizazion dal confront al è restât pustot il cjamp de autonomie: i partîts catalaniscj par mantignî visibilitât, e vôts a àn di jessi indipendentiscj, un eventuâl messaç autonomist al somearès viliac e traditôr;
  • il confront politic si è slontanât dal minim comun denominadôr dal sintî politic dai catalans, che al jere stât par desenis di agns e che al è ancjemò la autonomie.

Il risultât al è che a son stâts partîts anticatalans che a àn cjapât sù la bandiere de autonomie (une vore false) cuintri de indipendence, e che une grande fete di eletorât al è obleât a votâ par posizions che nol condivît. Di fat a scuegnin votâ:

  • o i partîts indipendentiscj, che a rivin parsore dal 40% dai vôts, intant che dome il 30% (forsit) dai catalans al votarès pe indipendence intun referendum
  • o partîts spagnoliscj che a disin di difindi la autonomie, ma che in realtât tai ultins agns le àn dome impedide e disvuedade
  • o piçui partîts che a cirin dome di sorevivi, che a disin di jessi vierts, in teorie, a diviersis eventualitâts, ma che in pratiche su chest teme no proponin nuie e no rapresentin nissun.

Cjalade dal difûr la situazion e à une soluzion perfete, clare e democratiche: al varès di nassi un partît autonomist autentic (no fals), in câs viert ancje ae indipendence se la autodeterminazion e puartarà di chê bande (ma fin cumò no va cussì), ma che al vedi di prin obietîf chel di meti in vore une autonomie fuarte pe Catalogne e che al canalizi lis fuarcis su chest teme.

Un partît dal gjenar al varès un bacin potenziâl dal 70-75% dai vôts: di fat si podarès permetisi ancje di fâ sù doi partîts autonomiscj cun visions sociâls diviersis, ma ducj i doi autentics.

Cheste e sarès ancje la uniche soluzion pussibile ae crisi politiche tra Spagne e Catalogne.

Ma tal stes timp e je ancje une soluzion impussibile, par vie che la polarizazion e je lade masse indevant e tornâ al teme de autonomie, ancje se al sarès inteligjent e democratic, no i convignarès a nissun dai centris di podê:

  • i partîts catalaniscj che si son butâts sul indipendentisim a passaressin de centralitât ae margjinalitât residuâl;
  • pai centris di podê spagnûi une autonomie vere de Catalogne e sarès pôc mancul disastrose che la lôr indipendence: il sisteme di coruzion e ineficience al à masse bisugne dai bêçs dai catalans.

Alore invezit de sole soluzion pussibile e democratiche, si pues previodi* che e sarà la soluzion plui conveniente pai partîts: vâl a dî, lâ indevant come cumò, cence nissune soluzion e cence nissun dialic.

(*) Dopo si sa ben che lis previsions no tegnin mai cont di dut...