Intant une premetidure:
i emigrants a son
personis, a àn i lôr dirits e i lôr dovês come ducj;
la emigrazion e je
un fenomen, che al pues sucedi in tantis formis.
Po disìn dôs peraulis
su la nestre emigrazion.
140 agns indaûr lis
primis nâfs di colons furlans a levin in Argjentine: no levin
bessôi, ju vevin clamâts e selezionâts par popolâ ciertis zonis
determinadis.
Pôc mancul di 100 agns
indaûr tancj contadins de Basse furlane, clamâts e selezionâts par
volê dal guvier francês, a levin a ripopolâ campagnis ocitanis,
restadis cence oms par vie dai stragjos de prime vuere mondiâl e de
epidemie spagnole, tancj operaris invezit a levin tes citâts.
A son dome doi esemplis:
tai stes agns o tai agns dopo a son stâts fenomens compagns par lâ
in Australie, Stâts Unîts, Canadà e v.i.
Al è un mît di butâ
jù: chê de emigrazion no je stade une carateristiche tipiche
furlane, cemût che si crôt tal imagjinari coletîf, l'istès a
fasevin scuasi ducj i popui de Europe.
Par butâ jù un altri
mît, o citi cemût che me visi une frase dal professôr di
gjeografie Francesco Micelli: “i popui no migrin pe lôr
miserie, al è plen il mont di popui che a muerin di fam ma a
restin dulà che a son: i popui a migrin pe grande fam di
lavoradôrs che a àn i stâts siôrs”.
Alore analizant ce che al
è sucedût ai furlans o podìn viodi che a son migrâts ator par dut
il mont in agns là che i guviers a decidevin in maniere
organizade tropis personis che a coventavin, di dulà che a vevin di
vignî e dulà che a vevin di lâ (e tornant ai esemplis di
prime, la Pampa argjentine e la Vasconie no jerin dal sigûr un
paradîs, par no fevelâ des minieris de Belgjiche).
A son un pocjis di
desenis di agns che i guviers, soredut dai stâts europeans, a àn
cambiât politiche: invezit di organizâ lôr e direzi i flus
migratoris, a àn decidût che al è plui comut che lu fasi la
criminalitât organizade:
nol covente paiâ i
promotôrs des campagnis di imigrazion
nol covente garantî
nissun dirit ai migrants
si pues doprâ la
tension e la pôre par controlâ sedi i citadins europeans che i
migrants
Cualsisei persone di
sintiment e scuen dî che chest sisteme al è inuman, contrari ai
dirits minims des personis e a un model di convivence civîl, ma il
dibatiment che al è intai mieçs di comunicazion in Italie si centre
dome sul fat di jessi “cuintri dai imigrâts” o sul fat di fâ
fente di jessi “a pro dai imigrâts”, cence analizâ il fenomen
de migrazion.
Ce che o vin di pretindi
come citadins, al è che si torni a fevelâ dai problemis te lôr
essence e te lôr complessitât, che si cjati soluzions: se i guviers
dal fin dal Votcent e dal Nûfcent, cence satelits, drons e sistemis
di ogni sorte, a rivavin a organizâ une migrazion plui umane di chê
di vuê, a puedin fâlu ancje i nestris guviers.
Chest al vûl dî judâ i
paîs di origjin dai migrants a organizâsi, a vê un sisteme
scolastic miôr, a vê mancul coruzion, a vê plui ricjece; noaltris
o varessin i vantaçs di une convivence serene a cjase nestre e paîs
plui svilupâts tant che interlocutôrs tes relazions internazionâls.
E par intant:
NO votâ cui che al dîs di jessi cuintri dai migrants: al à dut l'interès a mantignî chest sisteme inuman;
NO votâ cui che al fâs fente di jessi a pro dai migrants: al à dut l'interès a mantignî chest sisteme inuman.