Vino di fevelâ di imigrazion?



Intant une premetidure:

  1. i emigrants a son personis, a àn i lôr dirits e i lôr dovês come ducj;
  2. la emigrazion e je un fenomen, che al pues sucedi in tantis formis.

Po disìn dôs peraulis su la nestre emigrazion.

140 agns indaûr lis primis nâfs di colons furlans a levin in Argjentine: no levin bessôi, ju vevin clamâts e selezionâts par popolâ ciertis zonis determinadis.

Pôc mancul di 100 agns indaûr tancj contadins de Basse furlane, clamâts e selezionâts par volê dal guvier francês, a levin a ripopolâ campagnis ocitanis, restadis cence oms par vie dai stragjos de prime vuere mondiâl e de epidemie spagnole, tancj operaris invezit a levin tes citâts.

A son dome doi esemplis: tai stes agns o tai agns dopo a son stâts fenomens compagns par lâ in Australie, Stâts Unîts, Canadà e v.i.

Al è un mît di butâ jù: chê de emigrazion no je stade une carateristiche tipiche furlane, cemût che si crôt tal imagjinari coletîf, l'istès a fasevin scuasi ducj i popui de Europe.

Par butâ jù un altri mît, o citi cemût che me visi une frase dal professôr di gjeografie Francesco Micelli: “i popui no migrin pe lôr miserie, al è plen il mont di popui che a muerin di fam ma a restin dulà che a son: i popui a migrin pe grande fam di lavoradôrs che a àn i stâts siôrs”.

Alore analizant ce che al è sucedût ai furlans o podìn viodi che a son migrâts ator par dut il mont in agns là che i guviers a decidevin in maniere organizade tropis personis che a coventavin, di dulà che a vevin di vignî e dulà che a vevin di lâ (e tornant ai esemplis di prime, la Pampa argjentine e la Vasconie no jerin dal sigûr un paradîs, par no fevelâ des minieris de Belgjiche).

A son un pocjis di desenis di agns che i guviers, soredut dai stâts europeans, a àn cambiât politiche: invezit di organizâ lôr e direzi i flus migratoris, a àn decidût che al è plui comut che lu fasi la criminalitât organizade:

  • nol covente paiâ i promotôrs des campagnis di imigrazion
  • nol covente garantî nissun dirit ai migrants
  • si pues doprâ la tension e la pôre par controlâ sedi i citadins europeans che i migrants

Cualsisei persone di sintiment e scuen dî che chest sisteme al è inuman, contrari ai dirits minims des personis e a un model di convivence civîl, ma il dibatiment che al è intai mieçs di comunicazion in Italie si centre dome sul fat di jessi “cuintri dai imigrâts” o sul fat di fâ fente di jessi “a pro dai imigrâts”, cence analizâ il fenomen de migrazion.

Ce che o vin di pretindi come citadins, al è che si torni a fevelâ dai problemis te lôr essence e te lôr complessitât, che si cjati soluzions: se i guviers dal fin dal Votcent e dal Nûfcent, cence satelits, drons e sistemis di ogni sorte, a rivavin a organizâ une migrazion plui umane di chê di vuê, a puedin fâlu ancje i nestris guviers.

Chest al vûl dî judâ i paîs di origjin dai migrants a organizâsi, a vê un sisteme scolastic miôr, a vê mancul coruzion, a vê plui ricjece; noaltris o varessin i vantaçs di une convivence serene a cjase nestre e paîs plui svilupâts tant che interlocutôrs tes relazions internazionâls.


E par intant:
NO votâ cui che al dîs di jessi cuintri dai migrants: al à dut l'interès a mantignî chest sisteme inuman;
NO votâ cui che al fâs fente di jessi a pro dai migrants:  al à dut l'interès a mantignî chest sisteme inuman.