Autonomie al vûl dî dâ valôr ae complessitât





Il sisteme centralistic al funzione tal interès di piçui grups, che aromai o podìn viodi ducj che a son deventâts une caste.

La caste dominante, in cambi di dutis lis risorsis che e tire dongje, no da nuie indaûr ae(s) comunitât(s), anzit e vûl predâ simpri di plui.

La preocupazion principâl de caste e je mantignî il so podê, aromai cence nissune justificazion: par chel e cîr di vê a ce fâ cuntune masse omologade, cun mancul identitât che si pues o cuntune sole identitât debile e pustice, facile di doprâ, tirant e sburtant cu la disinformazion, cu la pôre e cul imbroi di piçui torneconts individuâi.



Lis identitâts profondis invezit a oblein cui che al guvierne a un confront razionâl, a un sfuarç di comprension e di mediazion, ae ricercje di soluzions: a metin in evidence dulà che a son lis cuistions veris.

Il probleme grant dal centralisim al è che la complessitât e la presince di identitâts profondis a son la carateristiche fondamentâl dal Friûl, e ancje dal Friûl – VJ, e ancje de Italie, chê vere (par no fevelâ de Europe e dal mont): no dome a son une carateristiche fondamentâl, ma a son ancje une cause di ricjece e di oportunitâts.

Il centralisim, refudant di capî e di ricognossi la nestre complessitât, al decît di distruzi la nestre ricjece e lis nestris oportunitâts.

La Autonomie al contrari, e je la uniche strade par dâ valôr ae complessitât, par incressi pardabon la ricjece (in ducj i sens: inteletive, culturâl, morâl, economiche...) di ducj i furlans, e ancje di ducj i talians.