Pseudopragmatisim linguistic - III




Criteri di utilitât o di domini?
La contrarietât ae promozion dal furlan e la oposizion artificiâl tra furlan (negatîf) e talian e/o inglês (positîfs) e ven presentade tant che une logjiche razionâl e pragmatiche. Al sarès plui util fevelâ une lenghe doprade di plui personis e espression di une societât cun plui fuarce economiche, rispiet a une plui piçule e plui puare.
In realtât cheste logjiche, che e somee semplice, e cole tal nuie propit fasint osservazions une vore semplicis:
-          in Europe la lenghe inglese e je fevelade di une minorance: la lenghe plui fevelade di fat e je il todesc, ma ancje il talian e il francês a àn plui locutôrs natîfs dal inglês intal vecjo continent;
-          in Europe la economie des isulis britanichis e je avonde debile rispiet a altris paîs: ancje in chest câs, za di desenis di agns, la prime potence europeane e fevele par todesc;
-          a nivel mondiâl la lenghe cun plui locutôrs e je il cinês mandarin e ancje la economie cinese e je di agns plui vivarose di chê dai paîs di lenghe inglese;
Ai furlans si domande di rinunziâ ae promozion e al studi de lôr stesse lenghe, cun argoments che, se a fossin obietîfs, a varessin di podê valê par ducj:
-          cul talian dulà vâstu?
-          lis lenghis utilis par fâ strade in Europe e tal mont a son il todesc o il cinês, no il talian;
-          l’impegn par imparâ il talian al gjave timp e fuarce che si varessin di meti par imparâ il todesc e/o il cinês.
Trops talians che a sostegnin la inutilitât de promozion dal furlan saressino pronts a acetâ argoments logjics come chescj?
In realtât la oposizion tra furlan e talian/inglês e je dute strumentâl: cui che al dîs che il furlan al va cuintri dal aprendiment di altris lenghis al dîs une bausie didatiche za denunziade e confutade plui voltis.
In struc cui che al vûl impedî la promozion dal furlan nol vûl fâlu par resons di utilitât gjenerâl, ma pal domini za stabilît dal plui fuart: i centris di podê talians, leâts ancjemò a visions nazionalistis, in câs cu la acetazion di un bilinguisim cul inglês, che al è la lenghe di chê che no je plui la prime potence economiche, ma che e reste la prime potence militâr dal mont.
Duncje confusion, bausiis e falsis logjichis a vegnin dopradis cuintri de lenghe furlane par sostignî la “leç dal plui fuart” in oposizion totâl cui dirits democratics, ricognossûts dai organisims internazionâi (ONU, Union Europeane...) e fintremai de costituzion e des leçs de Republiche Taliane.