Gjeopolitiche furlane 1: confins naturâi o confins umans?

I libris di gjeografie, cumbinâts cu la retoriche nazionaliste, a cirin di insegnânus che lis regjons gjeografichis (e lis nazions) a son realtâts assoludis: la Italie, e je Italie e vonde; la France, e je France e vonde.
I confins “nazionâi”, no dome a son “sacris”, ma a son ancje “naturâi”, e la Nature si sa, soredut tes sôs formis gjeografichis, e cambie pôc o nuie, e une vore a planc.
Di fat però, a son dutis sflocjis: se si gjave lis isulis, che a àn il mâr a dissegnâlis, chês altris regjons gjeografichis a puedin mudâ di forme, dimension e posizion e ancje avonde sveltis. Chest parcè che pe plui part no son regjons “naturâls”, ma regjons “umanis” e si sa che la realtât umane e pues cambiâ biel svelte.
Su timps avonde luncs si pues viodi che la Italie, pai Romans dai timps di Juli Cesar, no cjapave dentri la Galie Cisalpine, ni la Sicilie, ni la Sardegne, che a jerin provinciis: tieris forestis sometudis, che clamâlis Italie, par un roman, e sarès stade une assurditât.
Par rivâ plui dongje di nô tal timp, ancje la Italie dal secul XX, no dome come confins di stât, ma come concet dai siei abitants, e à cjapât dentri o lassât fûr cierts tocs: par esempli la Istrie.


In non dai “confins naturâi” o ai sintût tancj nazionaliscj talians che a calcolin La Istrie un toc de Italie. A nivel di gjeografie “umane” o savìn che culà e je une minorance taliane ben tutelade, e a son maiorancis cravuatis e slovenis, e, simpri mancul, ancje piçulis comunitâts rumenis. Ma in câs dulà che i confins linguistics a son balarins, ce che al vâl a son i “confins naturâi”.
Par cuintri, no ai sintût chel stes rispiet dai confins naturâi, pe Corsiche: la sô situazion gjeografiche no je diferente de Sardegne, ma cui le calcolie part de Italie? (e al è un paradòs parcè che a nivel di lenghe la Sardegne no je Italie, la Corsiche, là che la lenghe tradizionâl e je un dialet toscan, sì che e varès reson di calcolâsi taliane...)



Se si cjale la Gjermanie dai ultins 100-150 agns si pues viodi cemût che si è slungjade e scurtade, intant che la Polonie, fat avonde singolâr, e à mantignût plui o mancul chê stesse dimension, ma e je migrade a Ovest.
I esemplis a podaressin lâ dilunc tant che si vûl, ma ce che nus interesse al è tignî cont che lis regjons gjeografichis “umanis”, a àn une forme, une dimension e une posizion, che a esistin, ma che a àn une stabilitât relative, no assolude.
O varìn di mantignî cheste vision, ancje cjalant il Friûl, che al è une regjon gjeografiche umane.