Analisi gramaticâl de autonomie: dal “jo - lôr”, al “noaltris”...




Te comunicazion e duncje tal imagjinari coletîf contemporani al somee che tal centri di dut al sedi l'individui: la sô identitât/individualitât, i siei dirits, la sô pussibilitât di fâ strade a son suntun plan di isolament e semplificazion estreme. Di une bande l'individui singul, di chê altre il rest dal mont, une cuintriposizion facile: jo - lôr.

Si podarès dî che chest al è il model american e che, al è dibant dî di no, par tantis robis al funzione.

O podìn notâ, cun di plui, che se il “jo” al funzione simpri compagn, il “lôr” al pues cambiâ, daûr dal interès, individuant une categorie plui strente, in gjenar segnade di un caratar negatîf: “lôr” a puedin jessi i imigrâts, i aversaris/nemîs (i rus, i cinês, i islamics...), ma ancje i politics (la caste).

Il “lôr”, tierce persone plurâl, pal solit al è facil di capî, te sô conotazion fuarte e negative; invezit te comunicazion politiche al è pardabon dificil cjatâ rapresentât un “noaltris” che al vedi la stesse misure di clarece, di fuarce e, in câs, di positivitât.

Il “noaltris” nol ven ni definît ni esprimût, ma al ven sotintindût in formulis tant che “America first” o “Prima gli italiani” che in realtât a platin un imbroi: la plui part di chei che a a vegnin clamâts a jessi in cunvigne cun “America first” o “Prima gli italiani” in realtât a son escludûts dal sisteme Americhe, e, in fin dai fats, no son talians e no vegnin tratâts come citadins talians, ma come sotans dal piçul grup di interès che al à mandât ator chel sproc.

Par restâ dongje di nô, pensìn a ce che al sucedarès se il sproc al fos “Prima noi” o “Prima noi italiani”: al è clâr che cussì definît il sproc nol funzionarès, al sarès masse clâr che al è fals.

“Prima noi” al puartarès ae domande automatiche: “Noi chi?” la rispueste e sarès interessante, anzit, e je fondamentâl, ma e je masse pericolose pai politics talians.

“Prima noi italiani” al varès un efiet ancjemò plui paradossâl: pe plui part dai furlans (ma ator par dute Italie nol è tant diferent) i “talians” no sin “noaltris”, ma a son “lôr”, “chei altris”!!!

Cheste piçule analisi gramaticâl dai pronons, nus puarte a cognossi cualis che a son lis realtâts e cuâi che a son i imbrois: “Prima gli italiani” al funzione cu la bausie, in realtât nol identifiche nissune comunitât positive, al vûl dome mandâ un messaç di esclusion di un ciert “lôr”, doprâ la pôre, la frustrazion, la rabie, par butâ il fum tai voi dai eletôrs e fâ che no capissin che in realtât ancje i citadins talians fasin part de categorie “lôr” rispiet ae caste dai politics talians: “lôr” = chei sotans che no decidin e che no àn di decidi nuie.

Par cheste reson o podìn calcolâ che “lôr”, par “noaltris”, a son propit i politics talians, e che o vin di doprâ plui pussibil la prime persone plurâl, “noaltris”, in dute la sô complessitât (noaltris autonomiscj, noaltris furlans, noaltris citadins de regjon, dal stât, noaltris europeans, noaltris oms, noaltris feminis, noaltris lavoradôrs, noaltris zovins, noaltris dal paîs...).

Fâ une politiche tal “nestri” interès al vûl dî jessi simpri pronts a fevelâ di cui che o sin, di cemût che o sin, di ce che o volìn, al vûl dî jessi obleâts a capî che la identitât e je ancje coletive, che e je plurâl, stratificade, incrosade...

La prime persone plurâl nus jude a fâ pal miôr, nus oblee a cjapâ dentri lis personis intune dinamiche di costruzion positive dal “noaltris”, e no di esclusion di altris.

Alore, ai nestris “lôr”, la caste politiche taliane, o podìn dîur ancjemò une volte:



Nuie di , cence di