La colonie - 2

2 Il colonialisim culturâl e linguistic in Friûl
Cundut dai proclamis di democrazie e di rispiet dai dirits fondamentâi, ricognossûts ancje a nivel costituzionâl, la ativitât coloniâl e ven praticade ancjemò in dì di vuê, tal cûr stes de Europe. Tes riis che a vegnin si presentaran i elements che a denunziin cun clarece un episodi particolâr di colonialisim: il colonialisim culturâl e linguistic praticât de Italie cuintri de comunitât furlane.



2.1 La invasion veneziane: colonialisim militâr, economic e politic, ma no linguistic.
Il prin episodi di colonialisim in Friûl (centriocidentâl) al è stât chel puartât insom de Republiche di Vignesie tal 1420 e durât fin ae muart de Republiche stesse. In chest câs la ativitât coloniâl e je stade pal plui militâr, economiche e politiche: i storics plui onescj a son dacuardi tal ricognossi che Vignesie invadint la Patrie dal Friûl le à svuedade dai siei podês, pûr lassantle impins tes formis, e à impedît il so disvilup economic autonom, e à doprât il so teritori tant che margjin di sigurece militâr e al plui tant che risierve di cjace o zone boschive par vê il len pes sôs nâfs. La invasion veneziane e à vût efiets ancje sul plan linguistic: la lenghe furlane e à pierdût cualsisei valôr uficiâl (che prime invezit e mantignive, jessint doprade par scrit dongje dal latin e dal toscovenit). Di là di chest però, in gjenerâl fin che al è durât il domini venezian, no si è inviade une sostituzion linguistiche massive e i pôcs episodis documentâts (p.es. Maran, la Bisiacarie) a son plui il risultât di une ripopolazion che di un program di colonizazion linguistiche, ancje pal fat che i stâts de Ete Moderne a vevin mieçs une vore mancul incisîfs su la societât rispiet a chei de Ete Contemporanie.



2.2 Il Friûl sot de Austrie
Il Friûl orientâl, sot de Austrie dal 1500, nol à patît colonialisim, al è restât vincolât al mont gjermanic, cemût che al jere za prime, sot de dinastie dai conts di Gurize, ma cence pierdi la fradilance cul rest dal Friûl. Il so svilup autonom nol è stât impedît, ancje se in gjenerâl, tratantsi di une zone periferiche dal Imperi, nol è stât nancje curât cun atenzion: come in altris bandis dal Imperi Austriac lis riformis a son rivadis tart e dispès a son stadis puartadis indevant cun dificoltâts e coruzion (tant che tal câs des bonifichis de zone di Aquilee). Dopo dai savoltaments de ete napoleoniche ancje il Friûl che al jere sot Vignesie si è zontât, cun dut il Venit e la Lombardie, ai dominis asburgjics: in chescj teritoris, come simpri, la politiche linguistiche imperiâl e je stade pluraliste e tolerante, lis lenghis dai popui dal imperi no jerin discriminadis e perseguitadis. In Friûl in particolâr si à vût di une bande une politiche di inerzie rispiet ae situazion di prime, duncje la posizion dominante dal “talian”, che si jere instaurade tal ûs scrit sot Vignesie, no je stade menaçade; di chê altre bande, ancje cul progredî dai studis glotologjics e de cussience che l’idiome al jere un fatôr fondamentâl di identitât nazionâl, i è stade ricognossude al furlan la dignitât di lenghe, al è stât doprât in cierts câs ancje te istruzion e nol è stât menaçât li che al jere doprât (par esempli tal ûs orâl in ducj i orghins aministratîfs o tal rituâl religjôs).



2.3 La invasion taliane 
La unificazion taliane e je stade puartade insom intun ambient ideologjic une vore contraditori: principis monarchics, republicans, liberâi, catolics, laics, federaliscj e v.i. si messedavin e si scuintravin in diviersis proporzions tal pinsîr dai inteletuâi che a sostignivin la unitât de Italie, che ae fin e je stade fate cu la fuarce politiche, economiche e militâr di piemontês e lombarts (e dai lôr aleâts). A dispiet di tantis aspirazions di libertât e progrès, il gnûf Ream di Italie al è nassût e al è restât di implant conservadôr e reazionari e si è fondât su principis nazionaliscj di derivazion francese. La repression des classis popolârs, la vuere teroristiche cuintri de resistence borboniche, la distruzion des pussibilitâts di svilup de Italie meridionâl e des isulis e la concentrazion dal podê economic in Piemont e in Lombardie a son fats storics cognossûts. A son sot dai voi di ducj, ma dispès a son ancjemò dineâts, i fenomens di colonialisim culturâl puartâts indevant tai diviers teritoris dal stât talian unitari e in particolâr in chei là che e jere presinte une minorance linguistiche ben distinte.
Il Friûl, popolât pal plui di int che e fevele lenghis une vore diferentis dal talian (furlan, sloven, todesc) al è un esempli une vore clâr e al mostre cemût che il colonialisim linguistic al ledi daûr dai stes modei di chel economic.