La colonie - 1

Dopo che agns indaûr o vevi metût jù il decalic dal antifurlan, cumò e je la volte di pandi, a pontadis, il funzionament dal colonialisim linguistic in Friûl, tacant di une definizion, salacor masse sintetiche, di ce che al è il colonialisim in gjenerâl.


 
La colonie
Dinamichis di agression linguistiche su la comunitât furlane

1 Elements fondamentâi dal colonialisim
Il sisteme colonialistic, cemût che si è imponût dopo des esplorazions europeanis che a vierzin la Ete Moderne, al è stât une vore studiât e, stant che in diviersis formis al dure ancjemò vuê, al è pussibil studiâlu ore presint tes sôs dinamichis.
In gjenerâl il paîs colonizadôr al à plui fuarce e le fâs valê come unic plan di confront rispiet al paîs colonizât: cheste fuarce e pues vê une base tecnologjiche (p.e. armis di fûc), demografiche (p.e. sorepopolazion in Europe che si sbroche in Americhe, dulà che i natîfs a vevin une densitât demografiche une vore basse), economiche (p.e. podê economic nordamerican che al vûl mantignî posizions di vantaç rispiet al Sudameriche).
Stant che però un rapuart tra grups di personis che si fondi dome su la fuarce, cence il ricognossiment di nissun dirit, in gjenerâl al ven calcolât inuman e inacetabil in paîs che si svantin di sei civîi, il colonialisim, par cjatâ une justificazion al à di bisugne di un sfuarç ideologjic: cussì si teorize la superioritât intrinsiche dai colonizadôrs sui colonizâts, in maniere che la imposizion de fuarce e puedi passâ par civilizazion.
L’obietîf fondamentâl dal colonialisim al è la predazion massime pussibile dai bens dal paîs colonizât: dulà che la diference di fuarce e je grande la predazion si puarte indevant cun violence libare e palese, no à bisugne di sorestruturis complessis, in câs par indebilî ancjemò di plui i colonizâts si fâs che a lotin tra di lôr creant pretescj di conflit e sostignint mo une mo chê altre part; dulà che invezit la diference di fuarce tra colonizadôrs e colonizâts e je plui piçule i prins a puedin comprâ il favôr di une sorestanzie locâl (dispès gnove rispiet a chê tradizionâl) che si lasse corompi e e devente colaborazioniste. L’acuardi cuntune classe privilegjade locâl al è dispès l’imprest plui vantazôs par dominâ un teritori, ma al compliche il cuadri des dinamichis dal colonialisim e al pues deventâ, a la lungje, un dai fatôrs che a puartin ae decolonizazion. Di fat chest acuardi al oblee i colonizadôrs a rispietâ almancul cualchi pat: in graciis de colaborazion de classe privilegjade locâl, la plui part de ricjece e pues jessi puartade vie, ma al è simpri pussibil che di cheste classe al vegni fûr cualchi esponent che, par brame, ambizion o ancje par spirt patriotic, al invie dinamichis di rivolte.
Cun di plui, par che il sisteme colonialist al puedi durâ, al è impuartant che al paîs dominât i vegni sierade cualsisei pussibilitât di disvilup autonom. Di fat se si lasse vierte la strade al disvilup, che al sedi puartât indevant di natîfs o di colons al è l’istès, a podaran tacâ dinamichis di liberazion dal podê colonialist origjinari: par esempli al è ce che al è sucedût tai Stâts Unîts di Americhe, dulà che i colons europeans a àn tacât a sintîsi sfrutâts (cundut che tal stes timp a jerin colonizadôrs rispiet ai natîfs) e in graciis des ricjecis che a produsevin a àn podût organizâsi e concuistâ la indipendence de corone britaniche.
Daûr di cheste descrizion elementâr si pues dî che il colonialisim al è une ativitât violente:
-    contrarie ai dirits umans individuâi e coletîfs
-    contrarie ai principis de economie produtive (e di fat al è stât condanât di diviers liberiscj)
Par un tant, cundut che si è cirût di justificâle cu la superioritât dai colonizadôrs sui colonizâts e di mascarâle di “civilizazion”, la ativitât coloniâl e ven considerade, in dì di vuê, alc di negatîf e criminâl. Cun dut achest e ven ancjemò praticade, in graciis de grande cuantitât di profits che e rint in pôc timp.
Cun di plui e je ancje plui une altre sorte di colonialisim, chel “culturâl”, in gjenar conetût cun chel economic e politic: in sostance la culture di cui che si impon tant che “superiôr” e passe ancje ai colonizâts, che ancje se si cjatin intune cundizion di sotanance o fintremai in sclavitût, a finissin par jessi tant condizionâts a nivel culturâl e psicologjic di identificâsi cui dominadôrs, cul justificâju, e duncje a finissin par dispreseâ e odeâ se stes e la proprie tradizion e culture origjinarie (si pues definî cheste disposizion tant che “autoodi”). Une forme specifiche di colonialisim culturâl e je chê dal colonialisim linguistic, che al tint a segregâ une lenghe, fin a fâle sparî, in favôr de lenghe dai dominadôrs cuntun procès che si clame “sostituzion linguistiche”.