Un pôcs di elements par dâ une valutazion politiche de situazion catalane



Di tantis bandis si fâs za fieste (o si cjape za pôre) pe indipendence catalane come se e fos za concuistade.
In realtât la indipendence no je cussì dongje, e forsit nancje no rivarà.

La int indipendentiste
Fin a pôcs agns indaûr la percentuâl stabile di chei che si declaravin indipendentiscj e jere dal 20%, e podeve cressi in moments particolârs (in gjenar prepotencis o indisponibilitâts a tratâ dal guvier di Madrid) fin al 30%. Si à di notâ che une robe al è dî di jessi indipendentist, une robe al è votâ pardabon pe indipendence a un referendum.
Lis organizazions indipendentistis a son une vore eficientis e visibilis, e a puedin dâ une impression di maiorance indipendentiste in Catalogne, che però, fin cumò no je stade reâl.

La rapresentance nazionaliste
I partîts nazionaliscj, che a àn tra i prins ponts dal program la autodeterminazion de nazion catalane, che a sedin in coalizion o che a sedin dividûts, àn simpri cjapât la maiorance assolude dai rapresentants tal parlament regjonâl catalan: dal 2006 incà si pues calcolâ che a vessin 86 deputâts su 135. Chei che a considerin i ultins risultâts “cence precedents”, no àn let i precedents.
Al è di dî, però, che tal nazionalisim catalan a jerin e a son sedi posizions indipendentistis che autonomistis.

Il zûc dai partîts nazionaliscj in Catalogne
Diviers episodis e dinamichis a àn dimostrât che, fin tai ultins agns, i doi partîts nazionaliscj principâi (CiU e ERC) a declaravin simpri cun plui fuarce di jessi indipendentiscj par dimostrâ fuarce cul eletorât, ma tai fats a jerin autonomiscj e a menaçavin la indipendence, cence cirî di otignîle, dome par vê plui autonomie: in particolâr CiU, cui siei parlamentârs a Madrid, e à simpri sostignût i guviers di diestre spagnole dal PPE.

La dinamiche de convenience nazionalisim catalan/nazionalisim spagnûl
La tension tra nazionalisim catalan e nazionalisim spagnûl ur convignive a ducj: i partîts spagnûi a cjapavin plui supuart dal lôr eletorât in Spagne, parcè che si impegnavin par difindi la unitât nazionâl, i partîts catalans a cjapavin plui supuart dal eletorât catalan parcè che si impegnavin par difindi i interès locâi.

La mancjance di diference politiche reâl tra sorestants spagnûi e sorestants catalans
Di là de identificazion intune nazion o intune altre, la classe politiche catalane, in particolâr chê che e à aministrât par plui timp la Catalogne (CiU), no à fat sieltis strategjichis diferentis di chês spagnolis: par altri e je responsabile, in scjale locâl, de stesse speculazion edilizie che e à fiscât il teritori e determinât la situazion specifiche de crisi economiche spagnole e catalane. Diviers esponents di CiU a son stâts protagoniscj di scandui di coruzion, compagn che i lôr coleghis popolârs o socialiscj di altris bandis di Spagne.

La roture dai ecuilibris
La crisi economiche e la reazion incentradore tipiche di ducj i stâts nazionâi europeans e à puartât il guvier spagnûl a no acetâ lis domandis catalanis di mantignî tal lôr teritori plui fonts derivâts des tassis e duncje il conflit al è cressût, ancje par vie che i convignive sedi a Madrid che a Barcelone distrai la atenzion di chês che a jerin lis responsabilitâts specifichis reâls de crisi locâl (spagnole e catalane).
In cheste tension però, il guvier di Madrid, cun president Rajoy, al à esagjerât te sô rigjiditât, e il zûc de convenience nazionalisim catalan/nazionalisim spagnûl i è scjampât di man, convincint il president de Catalogne Mas, nazionalist moderât e autonomist, a poiâsi e a poiâ lis posizions indipendentistis.

Lis prospetivis, in ogni câs positivis
La evoluzion de situazion cumò e je in man a Madrid, devant di cualchi ricognossiment formâl a nivel identitari e autonomic e soredut devant di une incressite di disponibilitât economiche concedude dal stât ae regjon, l’indipendentisim catalan al calarès di gnûf ai nivei tradizionâi. Lis pressions internazionâls pe unitât de Spagne no puedin vê nissun efiet su la Catalogne, ma a puedin vê efiets sul guvier di Rajoy, che di fat si è za cjapât une tirade di orelis di Aznar, so predecessôr.
Invezit se e continuàs la rigjiditât di Madrid, l’indipendentisim catalan al rivarès a une maiorance simpri plui largje.

In dutis dôs lis eventualitâts al sarès un risultât positîf: l’indebilîsi di un stât nazionâl european, sperant che ancje ducj chei altri si indebilissin passant i lôr podês ai teritoris e a une gnove Europe democratiche.