Il marcjât de lenghe furlane


Vuê e je stade la conference stampe clamade di Radio Onde Furlane e Radio Spazio 103 par denunziâ i dams che i tais aes risorsis dedicadis ae lenghe furlane a fasaran tal cjamp radiotelevisîf: mancul servizis, plui disocupazion.
No ai podût lâ ae conference, ma mi sint di zontâ une riflession.
Cui che nol cognossès ben la situazion furlane (e o pensi che pardabon la plui part dai furlans no le cognossin) al podarès pensâ: "Al è timp di crisi, parcè no si varessial di taiâ ancje sul furlan? E po chestis radios, parcè no stano sù cu lis lôr gjambis? Parcè àno di domandâ la caritât? Che si nicin e che a stedin sul marcjât"
Cui che al resonàs cussì, se il Friûl al fos intune situazion normâl, a varès ancje reson: ma no sin intune situazion normâl.
Il fat al è che si fevele tant di ducj chei milions (che in realtât a son une miserie) che i ents publics a àn spindût  pe lenghe furlane, ma no si fevele di ducj i miliarts che il Stât Talian e lis sôs aministrazion a àn spindût par cuasi un secul e mieç par scancelâ la lenghe furlane.
E stant che o sin in crisi, no vuei fevelâ di lenghe furlane tant che valôr identitari, culturâl, sociâl e v.i., ma come valôr economic: cualsisei lenghe, in cundizions normâls, e cree economie, marcjât, indot. Invezit la Italie, di cuant che e je rivade in Friûl, e à invistît miliarts par distruzi o fâ abortî chel marcjât.
Un marcjât che al varès podût fâ la sô part par gjenerâ ocupazion, ricjece, benstâ.
Cemût si fasial cumò a domandâ a radios, editôrs, cooperativis, associazions, professioniscj di lâ indevant a lavorâ su la lenghe furlane dome daûr des regulis dal marcjât, se il plui alt ent public, cun dute la sô fuarce, si impegne par copâ chel marcjât?
Cemût pretindi, par esempli, che un editôr al sorevivi, se si impedìs par passe un secul ai furlans di jessi alfabetizâts te lôr lenghe?
E che no mi vegni a contâ l'assessôr Molinaro che la lenghe furlane cumò e je curicolâr te scuele: la realtât e je che no si fâs scuasi nuie, come prime. A mancjin i insegnants competents, a mancjin i programs, a mancjin i imprescj didatics, a mancjin i controi: e mancje plui di dut la volontât di fâ lis robis in maniere serie.
E cence intervignî in maniere serie no si permet al marcjât di esisti, e si impedìs di esisti ancje a realtâts virtuosis, come Radio Onde Furlane, che in chescj agns e à pardabon inviât un indot, in tiermins economics, artistics e culturâi.
Il probleme al reste, e al è di concet: pai nestris politics e aministradôrs, prin di ducj Renzo Tondo che al à simpri declarât che i bêçs sul furlan a son butâts vie, i finanziaments pe nestre lenghe a son dome une limuesine par fânus stâ cidins; par nô a son un invistiment indispensabil par creâ plui justizie e ancje plui ocupazion e plui benstâ.
Lis conferencis come chê di vuê a zovin almancul a fâ vignî fûr chestis cuistions, ma la reazion e la soluzion a podaran jessi dome politichis.
Intant, cemût che o vevi za scrit, che Tondo, De Anna e Molinaro si cjapin lis lôr responsabilitâts: leçs no rispietadis, finanziaments blocâts par agns, ancjemò prime che taiâts, professioniscj disocupâts.