Paella vegjetâl di rîs neri

Ben, al jere un pôc di timp che no si fevelave di robis di mangjâ, alore us propon une ricete che e je une mê rielaborazion personâl de paella (che tant no à une sole version origjinâl, ma tantis tradizions personâls che a son consideradis sacris dai lôr estimadôrs, che, nancje a dîlu, a dispresein chês altris versions come empietâts).
Prin di dut al covente vê une padiele di "paella" (definizion pleonastiche che e vûl dî une padiele di fier une vore fin): par cusinâ cun cheste padiele si à di doprâ o lis boris bielis slargjadis, o un difusôr, di maniere che la flame no sedi masse alte e e sedi une vore ben distribuide. A son imprescj che si cjatin in cualsisei feramente o buteghe di cusine de penisule iberiche, ma tal rest dal mont no sai.

Ingredients par 6 di lôr.
600 grams di rîs neri (al è une cualitât di rîs particolâr, cul gran scûr, che cuant che si cuei al fâs la aghe nere), ve ca la foto


1 pevaron
1 melanzane avonde piçule
1 coçut
1 cevole
1 puar
2 mans di cesarons
1 man di fave
12 sparcs verts
2 spîs di ai
Vueli di ulive extravergjin

Preparazion:
Si met la padiele sul fûc e si met a scjaldâ il vueli par dislidi la cevole e cualchi toc di pevaron e l'ai a tocuts.
Si bute ancje il rîs e si lu lasse a dislidi ancje chel cualchi minût.
Si bute parsore aghe bulinte, di maniere che a 'nd vedi avonde (la misure tipiche e je di doi volums di aghe par un di rîs, ma par dî la veretât o voi un pôc a voli) e che si cuei a planchin, cun fûc medi: il rîs neri al sta di plui a fâsi di chel normâl, disìn uns 35 minûts (ma al è miôr cerçâ ogni tant par jessi sigûrs), pai puriscj de paella il rîs no si à di tocjâlu plui, ma une mieze messedade ogni tant i fâs ben, massime a chel ca che cemût che o vin dite che al è plui durut.
Intant o vin il timp di fâ lis verduris: fatis in fersorie o su la lastre a cjapin un alc di brusinât che in Catalogne al è essenziâl.
Si pues fâ il coçut taiât fin par lunc, la melanzane a fetis tarondis e cussì ancje il pevaron taiât di maniere che a restin cerclis intîrs, il puar taiât grues un dêt, cemût che si viôt te foto sot e v.i..
A man a man che la ortaie e je pronte si sale e si le met in bande. Ocjo cul sâl, di stâ misurâts, par vie che il rîs neri, almancul chel che o dopri jo, al cjape subite di salât.
Tai ultins cinc minûts che si fâs il rîs si zonte i cesarons e lis favis, che si puedin messedâ insiemi, e si met parsore il rest, di mût che al pari bon.
I ultins minûts che si cuei la "paella" si pues taponâle cuntun sfuei di gjornâl.
Par servîle si le puarte in taule te padiele, a mi mi è vignude cussì:



Par une cumbinazion cuntun bon vin o spieti une propueste de Sommelier furlane.