Crisi vere




O cjapi ispirazion di un post di Norman, che al fevele de recession in Americhe.
Stant che o voi sù e jù de Catalogne al Friûl, par ce che al tocje la Spagne o viôt une crisi vere (e nere).
La robe piês e je che a jerin almancul 5 agns, vâl a dî di cuant che o passi di chestis bandis, che o viodevi pronts ducj i ingredients (e no soi une economist) e nissune linie politiche che prevignìs il disastri.
- industrie grande dipendente di parons o marcjâts forescj, che za di avonde timp e puartave i implants in paîs là che i lavoradôrs a costin di mancul;
- industrie medie e piçule che e fâs di satelit a chê grande;
- grande impuartance economiche dal turisim;
- in fin, ce che al fâs la crisi vere: speculazion imobiliâr esagjerade, acetade o fintremai sburtade in pratiche di dute la societât.

L'ultin pont al è chel plui grues: a Barcelone, intune zone normâl, i presits des cjasis a son sui 5.000 €/metri cuadrât, intai cuartîrs bruts no si va mai sot dai 3.000, ancje se l'apartament al è tal cuint plan cence assensôr e al cole jù a tocs. Si disarà "Barecelone e je Barcelone" ma cemût fasie une famee a tirâ fûr 300.000 euros par un apartament? E fûr de metropoli lis robis a son ancjemò plui claris.
A Gjirone, citât lontane 90 chilometris di Barcelone e un pôc plui picule di Udin, i presits des cjasis a son il dopli bondant che no a Udin.
A 30 km (che a son 45-60 minûts) di Barcelone, cjasis gnovis o di 10 agns (il presit al reste in pratiche compagn!), ancje bielis tal progjet, ma fatis di corse par speculâ e cun problemis di finiduris, infiltarzions di umiditât e v.i. a costin 3.000 euros al metri. Il panorame de terace de cjase li che o stoi, fin 2 agns indaûr al mostrave 17 gruis di costruzions e riis di cjasis gnovis no si sa par cui.
Si calcole che in Spagne a son 3 milions di cjasis vueidis, tantis ancje gnovis.

La robe e jere acetade in gjenerâl de societât, alore la int e faseve un mutui di plui di 900 euros al mês par 40 o 50 agns, pensant che il valôr de cjase al fos reâl o sperant che la speculazion e duràs par simpri.
Risultât: indebitament cu lis bancjis dai costrutôrs par fâ speculazion e dai privâts par comprâ la cjase. Lis bancjs naturalmentri a tornavin a invistî i bêçs dulà che ur conven, vâl a dî, in gjenar, te finance internazionâl e tai paîs in grant svilup. Par altri i privâts, cuntun mutui une vore alt a àn simpri mancul bêçs pes spesis di ogni dì, duncje la economie locâl e va une vore al mancul.

Cumò, infin, la crisi imobiliâr e je clare a ducj, no si rive a vendi plui nuie, ma i presits a restin alts, par vie che cui che al à comprât o costruît a 3.000 nol pues vendi a 1.000. La plui grande agjenzie imobiliâr di Spagne e je za falide, insiemi cuntune vore di altris (si pense che a restaran il 30% di chês che a jerin pôcs agns indaûr).

Cu la crisi imobiliâr e cole la plui grande industrie di Spagne, daûr di un destin che al jere clâr e za segnât, par une politiche economiche assurde che e à sassinât l'ambient e il paisaç e cumò e tache a dâ colps une vore dûrs a dut l'implant sociâl.
La disocupazion uficiâl e je dongje dal 15% (e no si ten cont di ducj i imigrâts regolârs che a son stâts judâts a tornâ tal lôr paîs e a ducj chei che a son clandestins e che no jentrin in nissune statistiche).

In cualchi mês al rivarà l'Istât e salacor e colarà la seconde industrie di Spagne, il turisim, par vie che inglês, todescs e francês che a varan i bêçs di lâ al mâr di chestis bandis a saran ne vore di mancul.